Mercedes voert de spanning rondom de SLK 55 AMG langzaam op. Eerder al konden we je de eerste informatie over de vernieuwde V8-motor geven, vandaag toont Mercedes een plaagplaatje.

Die 5,5 liter V8, daar draait het allemaal om. Ontwikkeld door AMG en geheel nieuw, volgens Mercedes. Dat is niet helemaal waar, het blok is grotendeels gebaseerd op de oude 5.5 V8 en bovendien ligt de nieuwe motor al in de E 63 AMG, CLS 63 AMG, S 63 AMG en CL 63 AMG. Grootste verschil is dat die beschikken over biturbo-techniek en de SLK niet.

De belangrijkste verbeteringen van de V8 zijn een nieuw luchtaanzuigsysteem, een vernieuwde cilinderkop met afwijkende kleppentechniek en een efficiëntere smering. Dat resulteert in een 62 pk hoger vermogen tot een totaal van 422 pk. Het verbruik ligt 30 procent lager op 8,5 l/100 km (1 op 11,7).

Een ander nieuwtje is de toepassing van het AMG Cylinder Management. Dit systeem schakelt de cilinders 2, 3, 5 en 8 uit wanneer je met constante snelheid tussen de 800 en 3.600 tpm rijdt. Er is dan nog 230 Nm koppel beschikbaar. Jaag je het blok tot boven de 3.600 tpm dan schakelt het systeem in 30 milliseconden de andere vier cilinders weer aan. Overigens werkt dit alleen als je de rijmodus instelt op Controlled Efficiency. Het idee is niet nieuw, onder andere Jeep past een soortgelijk systeem toe op de 5.7 V8 in de Grand Cherokee. Mercedes onthult de SLK 55 AMG op de autoshow van Frankfurt in september.