De introductie van de Subaru BRZ sportcoupé betekent niet dat het Japanse merk de WRX STI niet langer doorontwikkeld. Net als nu kunnen we een auto met meer dan 300 pk verwachten.

Deze week presenteerde Subaru op de Los Angeles Auto show de BRZ Concept STI, een voorloper van de sportcoupé die het merk ontwikkelt met Toyota. Kennelijk heeft dit geleid tot onrust onder Subaru-fans, die vreesden dat de schonere BRZ op termijn de turbocharged WRX en de performance uitvoering WRX STI (hiernaast afgebeeld) zou gaan vervangen.

Tom Doll, vice-president van Subaru of America, ontkent dit in een gesprek met het tijdschrift Car and Driver. Naast de BRZ blijft Subaru de WRX en de WRX STI verder ontwikkelen. Over een aantal jaar kunnen we de nieuwe generatie verwachten, die zelfs een eigen platform krijgen. Al eerder schrapte Subaru de naam ‘Impreza’ voor de twee sportieve modellen, straks komen ze dus ook technisch apart te staan van deze personenauto. “Het wordt vanaf de tekentafel een pure sportwagen.”

Doll nam ook de zorgen weg dat het merk mogelijk zou overstappen op een dieselmotor of hybride aandrijving. Hij bevestigde dat de nieuwe viercilinder boxermotor in de WRX komt te liggen, inclusief turbo. De WRX STI krijgt een versie die, net als in de huidige generatie, ruim 300 paardenkrachten zal leveren. De Subaru-fans kunnen opgelucht ademhalen: voortaan hebben ze de keus uit drie sportieve modellen.