Nog maar 3 weken geleden presenteerde Subaru in Los Angeles de Subaru BRZ Concept STI. Morgen debuteert de productieversie BRZ al op de Tokyo Motor Show. Vooruitlopend daarop geeft het merk met de zes sterren al enige details en foto’s vrij.

We hadden verwacht zowel de Subaru BRZ als zijn tweelingbroer Toyota GT 86 in conceptvorm aan te treffen in Tokio. Niets is minder waar. Ook de BRZ is al klaar voor productie. En dat terwijl de BRZ Concept STI slechts 3 weken geleden onthuld werd op de Los Angeles Auto Show.

De agressieve STI-uitmonstering is verdwenen, wat overblijft is een nette sportauto die slechts in details afwijkt van zijn Toyota-broer. De Subaru BRZ heeft andere wielen, lichtunits en grille dan de GT-86, waardoor hij braver overkomt. Ten opzichte van de conceptcar zien we andere lichtunits aan de achterzijde en kleinere (17 inch) wielen. De BRZ-sportcoupé is 4.240 mm lang, 1.775 mm breed en 1.300 mm hoog. Er zijn vier zitplaatsen beschikbaar.

Onderhuids heeft de BRZ de kenmerken achterwielaandrijving, zeer laag zwaartepunt – lager zelfs dan bij andere Subaru-modellen – en gewichtsbesparing. De 2,0 liter viercilinder boxermotor is aangevuld met Toyota’s D-4S injectietechnologie. We verwachten dus ongeveer hetzelfde vermogen (200 pk), koppel (205 Nm), brandstofverbruik en uitstoot als bij de GT-86. Standaard heeft de Subaru BRZ een zestraps handbak, optioneel is een automaat met stuurflippers te bestellen.

Subaru heeft het interieur ingericht aan de hand van het thema ‘fun-to-drive experience’. Alles is gericht op de sportiviteit die je van de auto mag verwachten: een klein sportstuur, een instrumentenpaneel met in het midden een digitale snelheidsmeter en speciaal ontworpen sportstoelen. Morgen beleeft de Subaru BRZ zijn internationale debuut in Tokio. Of er een STI-performance versie in de maak is moeten we nog afwachten.