KTM X-Bow

KTM zal de X-Bow vanaf volgend jaar leveren met windscherm, deuren en afneembaar ‘dak’. De spartaanse sportauto wordt daarmee geschikter voor een groter publiek.

Auto’s zoals de KTM X-Bow zijn er niet veel. Vooral leuk op het circuit maar, door het volledig open karakter, een stuk minder plezant op de weg als het regent of sneeuwt. En dat doet het nogal eens in de Europese landen. Vandaar dat de producent werkt aan een oplossing.

CEO Stefan Pierer vertelt in Top Gear magazine dat we volgend jaar maart een ‘beschaafde’ X-Bow kunnen verwachten. De belangrijkste aanpassingen zijn een windscherm ter bescherming van de bestuurder en deuren om makkelijker te kunnen instappen. De auto zal voldoen aan de homologatie-eisen voor straatauto’s. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat het scherm ruitenwissers en verwarming zal hebben.

Eigenlijk wilde KTM een echt dak op de X-Bow plaatsen, een aerodynamisch ‘bubble’ dak zelfs, maar dat leidde tot te veel problemen bij de homologatie. Daarom heeft de Oostenrijkse fabrikant besloten gebruik te maken van een canvas dak ‘targa stijl’, dat net als bij de Bugatti Grand Sport dienst doet als ‘parasol’. Daarmee kan de X-Bow gereden worden tot een snelheid van maximaal 130 km/u.

Tijdens de 24 Uur van Le Mans, de race die aanstaand weekend plaatsvindt, zal KTM meedoen met een X-Box die wordt voorzien van de vijfcilinder motor uit de Audi TT RS. Deze 2,5 liter motor met turbo komt op termijn mogelijk ook beschikbaar voor de X-Bow productieauto.