Mercedes-Benz doet voorafgaand aan de onthulling van de vernieuwde CLS een boekje open over de techniek achter de intelligente verlichting van de CLS. Daarbij krijgen we ook alvast de nieuwe neus van de auto te zien.

Mercedes-Benz rust de vernieuwde CLS uit met Multibeam LED. Het merk doet nog niet mee met laserlicht-oorlog tussen BMW en Audi, maar komt met doorontwikkelde LED-techniek die intelligenter is. Met Multibeam LED heeft de bestuurder beter zicht op het verkeer en de omgeving.

Het systeem bestaat uit 24 individueel aangestuurde LEDs, die constant voor de beste verdeling van het licht zorgen. De lichtstraal kan 100 keer per seconde aangepast worden, afhankelijk van de wegsituatie, de snelheid, het verkeer en andere variabelen. Vier modules krijgen realtime informatie van een camera en sturen de LEDs aan.

De CLS verlicht ook rotondes beter, zodat de bestuurder overstekende fietsers en voetganger eerder ziet aankomen. Op basis van informatie van het navigatiesysteem weet de CLS of het om een gewone kruising of een rotonde gaat. In principe rijd je in de CLS altijd met grootlicht aan, tegenliggers worden uit de luchtbundel gehouden om ze niet te verblinden. De ‘high precision’-LEDs kunnen tot 485 meter ver schijnen, 20 procent verder dan gewone LED-koplampen.

De vernieuwde CLS krijgt ook andere modere lichttechnieken, van ondere andere de S- en C-Klasse. Zo is de helderheid van de rem- en knipperlichten variabel, afhankelijk van de verkeersituatie en de hoeveelheid daglicht. De CLS krijgt ook blauwe welkomstverlichting in de koplampen, die aangaat als de bestuurder de auto ontgrendelt.