Opel vervangt nu ook een dieselmotor aan de bovenkant van het assortiment. De nieuwe 2.0 CDTI is bestemd voor de Opel Insignia en Zafira Tourer.

Met een vervangingsdrift die niet te stoppen lijkt presenteert Opel alweer een nieuwe motor. Dit keer gaat het om de turbokrachtbron 2.0 CDTI, die bovenaan het dieselgamma van de Opels Insignia en Zafira Tourer verkocht zal gaan worden. De nieuwe motor vervangt de oude 2.0 CDTI van 163 pk. 

Niet alleen levert de nieuwkomer meer vermogen op (170 pk) en flink wat extra trekkracht (+14 procent, maximaal 400 Nm koppel), deze krachten zijn dankzij een nieuw ontwerp ook bij lagere toerentallen beschikbaar. Alle paardenkrachten zijn voorhanden bij 3.750 tpm, het koppel van 400 Nm zelfs al bij 1.750 tpm. 

Een andere eigenschap is de rust - in geluid en trillingen - die de nieuwe tweeliter biedt. Zelfs bij stationair draaien zou het geluidsniveau 5 dB lager liggen dan bij z'n voorganger. Ook stelt Opel dat de nieuwe 2.0 CDTI een gunstiger brandstofverbruik en lagere CO2-uitstoot kent, maar cijfers om dit te staven zijn er nog niet. Dankzij Selective Catalytic Reduction (SCR) met BlueInjection voldoet de motor in ieder geval aan de Euro6-emissienorm.

Opel zal de nieuwe krachtbron begin oktober, op de autosalon van Parijs, tonen aan het publiek. Vanaf 2015 zijn de Insignia en Zafira Tourer ermee te bestellen.