Mercedes-Benz heeft meer informatie bekend gemaakt over zijn nieuwe dieselmotor. De 2.0-krachtbron debuteert in de nieuwe E-Klasse later dit jaar.

Mercedes-Benz heeft een compleet nieuwe dieselmotor ontwikkeld. De 2,0 liter motor is de opvolger van de 2.1, die nu in diverse modellen wordt geleverd als 200 d, 220 d en 250 d. De constructie van het nieuwe blok is geheel van aluminium gemaakt en dat is volgens Mercedes-Benz een primeur. Veel dieselmotoren zijn wel gedeeltelijk van dit lichtgewicht materiaal gemaakt. Het zorgt er in ieder geval voor dat de nieuwe dieselmotor maar liefst 34 kilogram lichter is dan de oude. Hij weegt nu 168 kilogram. Minder gewicht in de neus is niet alleen goed voor het verbruik, maar ook voor de rij-eigenschappen.

De motor is ontworpen om aan alle toekomstige, strenge uitstooteisen te voldoen. Het verbruik en de CO2-uitstoot van de motoren liggen 13 procent lager en uiteraard is er nabehandeling van de uitlaatgassen middels AdBlue, waarmee schadelijke NOx-deeltjes voor een groot deel worden opgelost. De katalysatoren zijn direct na de motor aangebracht, waar volgens Mercedes-Benz betere condities zijn omdat de gassen nog warm zijn.

Nieuwe 2.0 dieselmotor Mercedes-Benz

Het vermogen van de uitvoering die als eerste leverbaar zal zijn is 194 pk, een verbetering van 24 pk ten opzichte van de oude 2.1. Later volgen er meer versies, waaronder een met 150 pk. De loopcultuur van de motoren is dankzij ‘diverse ingrepen’ sterk verbeterd, met minder trillingen en geluid tot gevolg. Wat hieraan bijdraagt is dat het merk de nieuwe motor voorziet van de vierde generatie common rail inspuittechniek.

Niet alleen de E-Klasse krijgt de nieuwe motoren, Mercedes-Benz gaat gefaseerd alle 2.1 motoren vervangen door de nieuwe motor. Ook de krachtigste versies van de 1.6 dieselmotor, die van Renault afkomstig is, worden opgevolgd door de nieuwe 2.0.