Ford 1.0 Ecoboost cilinderuitschakeling

Ford past vanaf 2018 cilinderuitschakeling toe op zijn 1.0 driecilinder Ecoboost-motor. Met deze techniek wil het merk het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van zijn modellen verder verlagen.

Ford past voor het eerst cilinderuitschakeling toe op een driecilindermotor. De 1.0 Ecoboost turbomotor wordt vanaf 2018 voorzien van deze techniek, waarmee brandstofverbruik en CO2-uitstoot met maximaal 6 procent verminderd kunnen worden.

De techniek werkt hetzelfde als bij vier-, zes of achtcilindermotoren, waar cilinderuitschakeling al langer wordt toegepast. Het verschil zit ‘m in het aantal cilinders dat wordt gedeactiveerd, bij de 1.0 Ecoboost-motor namelijk maar een. Bij lage belasting worden brandstoftoevoer en klepbediening van de derde cilinder in 14 milliseconden uitgeschakeld. Ford heeft diverse aanpassingen moeten doen aan onder andere het vliegwiel, de koppeling, de ophanging van de motor, de aandrijfassen en krukas om de trillingen bij het rijden op twee cilinders zoveel mogelijk te beperken.

De nog maar net onthulde nieuwe Fiesta is waarschijnlijk het eerste model dat gebruik gaat maken van de nieuwe techniek.