Maserati Alfieri schets

Maserati komt als een van de laatste luxefabrikanten met een elektrische auto, maar het merk zal met iets ‘totaal nieuws’ op de markt komen. Geen Tesla-kloon dus.

Ook Maserati moet eraan geloven, een elektrische auto. Het merk had tot nu geen haast met zo’n model, maar de batterijtechniek verbetert snel en daarom start ook Maserati met de ontwikkeling van een elektrisch model. In 2020 moet de auto op de markt komen.

“We zullen de laatste zijn, dus we moeten met iets anders komen, iets nieuws”, zo heeft Maserati’s ontwikkelingsdirecteur Roberto Fedeli tegen Car and Driver gezegd. De grootste uitdaging is om een elektrische auto het ‘Maserati-gevoel’ mee te geven. Geluid is een van de belangrijkste onderdelen van die beleving, maar valt weg bij een elektrische auto. “Het is een heel andere tak van sport. We moeten de auto een Maserati-karakter geven zonder een van onze belangrijkste parameters.” Ook het gewicht van het accupakket is nog een uitdaging: “In een elektrische auto voel je dat er veel kilo's meegezeuld moet worden. Dat kan je elimineren met veel koppel en vermogen, maar het gewicht blijft een beperking als je lekker met de auto wilt sturen.”

Fedeli vindt ook dat de beleving in de huidige elektrische auto’s te mager is: “Drie seconden acceleratie, dat is alle emotie. Daarna is er niks meer.” Simpelweg Tesla nadoen ziet de ontwikkelingsdirecteur dan ook niet zitten: “De uitvoering en kwaliteit van een Tesla zijn te vergelijken met die van een auto uit de jaren ’70.”