Ford Ka+

Ford stapt deels als van zijn One Ford-strategie, waarbij een model in min of meer dezelfde vorm op alle continenten wordt verkocht. Toekomstige auto’s die in Europa op de markt komen, worden weer meer specifiek voor Europa ontwikkeld.

Ford gaat gedeeltelijk afstappen van zijn One Ford-strategie. Het merk ontwikkelde de afgelopen jaren modellen die op alle markten in de wereld in ongeveer dezelfde vorm worden verkocht. Ontwerpdirecteur Moray Callum heeft nu tegen Autocar gezegd dat de auto’s in de toekomst meer toegespitst worden op het continent waar ze worden verkocht.

Dat wil niet zeggen dat Ford helemaal afstapt van zijn strategie, de basis van de auto's zal namelijk nog steeds voor alle markten gelijk zijn. Met specifieke onderdelen, zoals de wielophanging, het dashboard, de uitrusting en het infotainmentsysteem, kan Ford de auto’s meer afstemmen op de in ons geval Europese smaak. Ook qua design worden de auto's meer toegespitst op wat Europese klanten willen, al geeft Callum wel al aan dat het merk de komende jaren zal voortborduren op de huidige ontwerptaal. De volgende generatie Fiesta zal duidelijk maken hoe Ford de vernieuwde modelstrategie gaat uitwerken.

Onder One Ford ontwikkelde Ford een auto op het continent waar deze het meest verkocht wordt, om het model daarna uit te laten vliegen naar andere werelddelen. Het voordeel is dat de modellen van Ford zo breder zijn in te zetten. Deze strategie bracht ons in Europa onder andere de ‘Amerikaanse’ Edge en de ‘Braziliaanse’ EcoSport en Ka+. Andersom ging bijvoorbeeld de ‘Europese’ Fiesta naar Amerika.