Enkele maanden geleden gaf Nissan de eerste foto's vrij van de nieuwe Leaf. Na enige maanden nieuwsgierigheid te kweken presenteert Nissan de auto op kleine schaal aan de Nederlandse autopers. Ik rijd naar de Amsterdam Arena en maak kennis met een nieuwe generatie van 's werelds populairste elektrische auto. Maar Nissan belooft dat er meer is…

Daar staat de nieuwe Nissan Leaf dan, praktisch alleen op het speelveld van de Amsterdam Arena. Het is een bijna symbolisch beeld. Immers, zo zag de markt er ongeveer uit toen de Leaf in 2010 verscheen. Concurrenten waren er maar weinig, de elektrische Nissan was zijn tijd vooruit. Kopers waren pioniers en moesten het stellen met een vrij gebrekkige oplaadinfrastructuur. Inmiddels staan er ruim tien keer zoveel laadpalen en zijn er vijftien keer meer snelladers. Elektrisch rijden is niet meer pionieren, het is een volwassen markt geworden. En dat vraagt om een andere benadering.

Conventionelere styling

Je ziet de veranderde markt terug in het ontwerp van de nieuwe Nissan Leaf. Hij oogt een stuk conventioneler, het zou zo een nieuwe Pulsar kunnen zijn. Een klacht? Geenszins, want met z'n strakke lijnen en nieuwe generatie Nissan-neus oogt de nieuwe Leaf modern. De preview-auto is zwart gespoten, waardoor niet opvalt dat het dak 'zwevend' ontworpen is en ook het gedeelte tussen de achterlichten zwart is. Opvallende elementen zijn er dus nog steeds, maar 't is afhankelijk van jouw configuratie hoe zeer deze in het oog springen.

Volwassen dashboard

Nissan Leaf

Dezelfde ontwikkeling als vanbuiten maakt de Leaf vanbinnen door. Het dashboard oogt weer bij de tijd en is met keurige materialen afgewerkt. Het nieuwe Nissan-stuur pakt lekker vast en achter het stuur is alleen nog de snelheidsmeter een analoge klok. Het ronde bolletje dat als versnellingshendel dient geeft nog steeds het Leaf-gevoel, verder zou het zó een brandstofauto kunnen zijn. Ook qua ruimte maakt de Leaf een slag, door een volwassen kofferbak met 435 liter inhoud te bieden. Voor passagiers was de ruimte altijd al prima, wat ook bij de nieuwe generatie zo blijft.

Versnellen en stoppen met één pedaal

In de middentunnel, voor de versnellingspook, zit een knop met het opschrift e-Pedal. Hiermee is het mogelijk om de Leaf met alleen het 'gas'pedaal te rijden. Wanneer je het pedaal intrapt maakt de auto vaart zoals je gewend bent, wanneer je het pedaal loslaat zal de auto tot stilstand afremmen en stil blijven staan. Dit idee is niet helemaal nieuw, al doet de manier waarop Nissan het heeft uitgekristalliseerd vermoeden dat dit de beste implementatie van deze feature is. Ik kan niet wachten om dit in het echt te proberen, maar dat zit er vandaag helaas niet in.  

Nissan Leaf

Wanneer je het pedaal volledig intrapt, komt er 150 pk op de voorwielen vrij. Dit is 40 pk meer dan de huidige Leaf heeft en dat belooft een flink vlottere auto. Van 0 naar 100 km/u kan in 7,9 seconden. Ga je voor maximale zuinigheid, dan moet de 40 kWh grote accu je tot 378 km ver kunnen brengen. Dit is gemeten volgens de 'oude' NEDC-test, onze ervaring leert dat zo'n 280 tot 300 kilometer rijbereik realistisch is.

Meer dan een auto

Nissan belooft dat de Leaf meer is dan een auto. In een uitgebreide presentatie ontvouwt het merk een duidelijke visie op energie-opslag en -beheer. Zo kan de Leaf in de toekomst niet alleen stroom opslaan om op te rijden, maar het ook terugleveren aan het energienet of aan je eigen woning. Dat is nog toekomstmuziek, maar het beeld van een woning die overdag zonne-energie opslaat in je auto en die stroom 's avonds deels gebruikt lijkt niet onrealistisch.

De nieuwe Nissan Leaf is inmiddels te bestellen bij de dealer, de eerste auto's worden in maart 2018 in de showroom verwacht. De vanafprijs bedraagt 34.990 euro.