Het merk Dacia heeft moederconcern Renault geen windeieren gelegd, de Lidl onder de auto’s doet het uitstekend. Bij de nieuwe, tweede generatie Sandero en Sandero Stepway draait het niet enkel meer om rationaliteit maar wordt ook op emotie ingespeeld. De Dacia Sandero Stepway doet dat met zijn stoere uiterlijk en verkocht voorheen – ondanks de hogere prijs – goed. Het nieuwe model heeft een moderne, turbogeblazen driepitter onder de kap. Hoe scoort de Stepway nu?

Met zijn fel-blauwe koets staat de Dacia Sandero Stepway er zelfverzekerd bij. Groot verschil met zijn voorganger is dat de auto een stuk minder fragiel en daardoor stoerder oogt. De verhoogde koets met SUV-trekjes maakt het model aantrekkelijker, waardoor de Sandero Stepway serieuzer overkomt dan de ietwat saaie Sandero - het verklaart meteen het succes van de Stepway. Dat Dacia een budgetmerk is, wordt duidelijk als je beter gaat kijken en luisteren naar de auto. Op de achterklep zit een ouderwetse ‘puist’ om de klep te ontgrendelen en de binnenzijde van de klep is grotendeels onbekleed. Bovendien voelen de portiergrepen goedkoop aan en kraken sommige deuren een beetje.

Grote kofferbak

Binnenin zijn er grote sprongen gemaakt als het gaat om ontwerp en afwerking. Over het algemeen ziet alles er keurig en netjes uit. Verwacht overigens niet dat er opeens zachte materialen zijn gebruikt, het gehele interieur is nog steeds gemaakt van harde kunststoffen en de deurpanelen hebben niet eens een lapje stof. Maar dat hoef je van een Dacia ook niet te verwachten. Je moet simpelweg accepteren dat je op dit gebied een paar stappen terug doet in vergelijking met duurdere B-segmentauto’s, zoals de Renault Clio en Volkswagen Polo. De ruitbediening op de middenconsole, de lange versnellingspook en grove knoppen vind je ook in bestelbusjes van Renault. De Lauréate-uitvoering is echter luxe uitgevoerd met airconditioning, parkeersensoren achter, cruise control en ‘alles elektrisch’. En niet te vergeten het bijzonder prettige media-/navigatiesysteem met touchscreen uit de nieuwe Renault Clio. Dit systeem van LG werkt ontzettend soepel, snel en duidelijk. Het audiosysteem stelt wel teleur.

De lange versnellingspook en grove knoppen vind je ook in bestelbusjes van Renault

De Sandero Stepway biedt een prettig hoge zit, enorm veel hoofdruimte en een riante kofferbak. Met 320 liter inhoud zit die laatste namelijk op C-segment-niveau! De tildrempel is nogal hoog, maar met de bank omlaag (1.200 liter) is er voldoende ruimte voor een kleine verhuizing. De achterbank biedt plaats aan twee volwassenen, maar echt ruim kun je het daar niet noemen.

Acceptabel

De Lauréate-uitvoering kost exact 1.000 euro meer dan de instapper (die voor 13.990 euro in de prijslijst staat) en hoewel je over een budgetauto praat, kun je deze luxe uitvoering eigenlijk niet laten staan. Navigatiesysteem en airco zijn dan standaard – overigens niet bij de normale Sandero – maar ook belangrijke zaken als de hoogteverstelling van stuurwiel, bestuurdersstoel en voorgordels horen bij de Lauréate. Het betekent niet dat de zitpositie ineens fantastisch is, De Sandero scoort hier niet meer dan acceptabel. Daarbij komt dat de stoelen nauwelijks steun bieden maar ze zijn wel lekker zacht.

De Stepway staat hoger op zijn poten dan een reguliere Sandero en dat betekent een flink overhellende koets als je door de bocht gaat. Bij een rustige rijstijl ondervind je daarvan weinig last, maar wat betreft wegligging en rijdynamiek scoort de Dacia middelmatig. De gewone Sandero - die ik ter vergelijking ook even heb gereden - helt beduidend minder over in bochten. De besturing is voor het type auto best oké en schakelen gaat zoals bij oudere Renaults: met lange slagen. Je merkt vooral in extreme situaties, zoals tijdens een noodstop, dat de Sandero Stepway van een andere orde is dan zijn duurdere concurrenten. De koets verliest veel eerder stabiliteit en het onderstel raakt ietwat uit balans. Nogmaals, bij een normale rijstijl rijdt de Dacia prima en met de wegligging is ‘an sich’ weinig mis.

De Stepway oogt een stuk minder fragiel dan z'n voorganger

De Roemenen leveren uitsluitend een 898 cc grote driepitter met turbolader. Dit blok is met 90 pk en 135 Nm meer dan voldoende sterk. Je moet ‘m wel enigszins op toeren houden om vaart te maken, maar dan blijkt het een zeer fijn blok. De 0-100 km/u-sprint duurt 11,1 seconden en dat is uitstekend. Het gemiddelde testverbruik van 1 op 11,8 is minder indrukwekkend, maar dit soort auto’s worden vaak voor korte ritten gebruikt en minder voor snelwegkilometers. Dan gaat ‘ie simpelweg meer verbruiken.

De juiste prijs?

Voor 10.990 euro heb je al een Sandero, maar dat is er eentje zonder airconditioning. De 1.000 euro meer die de Lauréate kost is dan ook elke cent waard. Dan heb je voor nog geen 12.000 euro een auto die je voor relatief weinig geld van A naar B brengt. De Stepway kost 3.000 euro meer en dat is in deze prijsklasse behoorlijk wat geld. Goed, je krijgt een veel leuker ogende auto en iets meer luxe, maar een beetje Sandero Stepway gaat richting 15.000 euro. Nog steeds een mooie prijs als je kijkt naar de grote kofferbak en de hoge, SUV-achtige zit, maar voor een kleine 500 euro meer heb je ook een Renault Clio met vergelijkbare luxe en dezelfde motor. En dat is echt een ontzettend fijne auto. Zet je alle voor- en nadelen tegenover elkaar, dan komt de Clio aanmerkelijk beter uit de verf.

Twijfelen

Voor potentiële Dacia-kopers speelt ‘value for money’ een belangrijke rol en dat is dan ook het bestaansrecht van de Sandero. Je krijgt inderdaad voor weinig geld een flinke portie ruimte en luxe, maar toch is dat maar gedeeltelijk waar. De Stepway biedt namelijk alleen een hogere instap en een meer luxegevoel, maar is dat 3.000 euro meer waard als je zo min mogelijk wil besteden? Ik vraag het mij af. De Sandero Stepway is meer dan een prijsvechter, maar verliest zichzelf daarin. Een beetje leuke Sandero Stepway zit namelijk qua prijs heel erg dicht bij ‘gewone’ B-segmentauto’s en dat laat mij twijfelen of je dan wel de Stepway moet nemen. Ik zou zeggen: bespaar een hoop geld, neem een iets minder leuk uiterlijk voor lief en schaf de echte prijsvechter aan: de Sandero niet-Stepway.