Highlights

  • vijfde generatie Astra

  • de nieuwste snufjes

  • ook met 21% bijtelling

In balans, kalm, harmonieus en hard werkend. Als de Opel Astra een sterrenbeeld zou hebben dan is dat zonder twijfel weegschaal. Is het toeval dat de eerste generatie Astra eind september 1991 debuteerde, precies in de periode van dat sterrenbeeld? Waarschijnlijk niet.

Een Astra is een Astra. Een vertrouwd model bij een merk dat de laatste jaren met vele winden meewaaide. De Astra bleef zichzelf: no-nonsense en altijd met ruime voldoendes op het testrapport. En dat voor een prijs die net onder die van zijn gedoodverfde concurrent ligt. Nu is er de vijfde generatie Astra, waarmee Opel ‘de topklasse wil tarten’. Kan dat zonder uit balans te raken?

Bekijken

De nieuwe Astra is een keurige auto die naadloos opgaat in het verkeer. Je stoot er niemand mee voor het hoofd en dat is wel zo prettig, niet iedereen rijdt graag ‘te koop’ met wat hij heeft. Echte schoonheid zit van binnen en dat geldt zeker voor de Astra met zijn prachtige dashboard, dat ook nog eens is opgebouwd uit mooi uitziende en luxe aanvoelende materialen. De Astra geeft je het gevoel in een hoogwaardig product onderweg te zijn, een gevoel dat soms even verstoord wordt omdat er hier en daar wat rammeltjes opduiken.

Onder de klimaatregeling zit een leeg stuk dashboard, waar je een telefoonhouder (meerprijs 50 euro) kunt plaatsen. Dit handige, maar niet erg stevige accessoire is een mooi alternatief voor de zuignap aan de voorruit. 

De stoelen zijn door de Aktion Gesunder Rücken goedgekeurd.

Zitten

De AGR-gekeurde stoelen (optie) zijn rug- en wervelverantwoord. Ik geloof het graag, in de praktijk zijn het zetels die prima ondersteuning bieden, uitgebreid verstelbaar zijn en als optie zijn uit te rusten met massagefunctie en verwarming. Als dat geen luxe is? De wangen aan de zijkant houden je in de bocht goed op je plek maar zijn voor mensen met een steviger postuur iets te krap gesneden.

Achterin biedt de Astra veel ruimte. Tot een lengte van iets meer dan 1,90 meter kan je prima ‘achter jezelf’ zitten zonder met je knieën in aanraking te komen met de voorstoel. De bagageruimte heeft een segment-conforme inhoud van 370 liter en is uit te breiden tot 1.210 liter.

Bedienen

De test-Astra zit vol met snufjes die ‘de topklasse tarten’. Wat dacht je van volledige led-verlichting met intelligente grootlichtfunctie? Een mooi systeem dat het rijden op een donkere (snel)weg een stuk aangenamer maakt. Je ziet tijdens het rijden de lichtbundel veranderen zodat medeweggebruikers niet verblind worden.

Met het bescheiden voorkomen van de nieuwe Astra stoot je niemand voor het hoofd.

Automatisch fileparkeren kan de Astra in zeer krappe plekjes. Zelfs zo klein dat je denkt: hoe kom ik hier weer uit?

De Astra is de eerste Opel met OnStar en 4G-internetverbinding. Via een knopje in het plafond kom je in contact met een medewerker van de OnStar-helpdesk. Die kan allerlei dingen voor je opzoeken, zoals het dichtstbijzijnde restaurant. Voor technische vragen is deze ‘assistent’ niet bedoeld. Het abonnement kost na het eerste jaar ongeveer (Opel moet de precieze prijzen nog bepalen) 250 euro per jaar inclusief 4G-verbinding via het netwerk van Vodafone. Je kan ook kiezen voor alleen 4G zonder datalimiet, dat kost 150 euro per jaar. Er zijn maximaal zeven apparaten (tablets, telefoons, laptops) te koppelen aan het WiFi-netwerk. Om kort te gaan: de 4G-optie kan heel handig zijn, OnStar voegt weinig toe.

De Astra zit vol met sensoren, waarvan die voor de detectie van de dode hoek en regen nog wat finetuning nodig hebben. Automatisch fileparkeren kan de Astra in zeer krappe plekjes. Zelfs zo klein dat je denkt: hoe kom ik hier weer uit? Gelukkig zijn er parkeersensoren, die overigens pas stoppen met piepen als je ze zelf uitschakelt. Verder heeft de auto een aanrijdingssensor, die met knipperende lampjes en geluidssignalen waarschuwt als je te dicht bij je voorganger komt. Dat is in het begin even schrikken, maar zorgt er uiteindelijk voor dat je veiliger gaat rijden omdat je het systeem niet af wilt laten gaan.

Het grote aanraakscherm in de middenconsole werkt prettig. De menustructuur is overzichtelijk, de lay-out modern en de bediening probleemloos.

Rijden

Als je van een lichte, soepele bediening houdt dan is de nieuwe Astra jouw auto. Hij schakelt lekker licht en de stuurbekrachtiging doet zijn naam eer aan. Het is knap dat de besturing zo licht is en tegelijkertijd betrouwbaar aanvoelt. De wegligging is goed, de auto is koersvast op de snelweg en helt in bochten niet noemenswaardig over. Als je te hard de bocht induikt dan glijdt de Astra beheerst over zijn voorwielen naar de buitenkant van de bocht. Gas los is voldoende om weer in het spoor te komen en verder te genieten van het veercomfort dat de auto biedt.

De 1.4 turbo benzinemotor met 150 pk, de middelste benzinemotor, past prima bij de comfortabel rijdende Astra. De vermogensopbouw is gelijkmatig vanaf zo’n 1.600 tpm, daaronder moet je terugschakelen om nog een beetje vooruit te komen. Het testverbruik van 1 op 13,6 is netjes, 1 op 15 is mogelijk bij een rustige rijstijl. Dan is de actieradius zo’n 700 kilometer.

OnStar-hulp met 4G-internet kost 250 euro per jaar.

Betalen

Opel wil de nieuwste technologie bereikbaar maken op de Astra en de optieprijzen liggen dan ook iets lager dan bij veel andere modellen in dit segment. De Astra is er vanaf 19.995 euro, voor de 105 pk sterke 1.0 benzine-uitvoering. De testauto kost inclusief alle extra’s 32.460 euro. Rijd je zakelijk? De 1.0 benzinemotor en de 110 en 136 pk-versies van de 1.6 CDTi dieselmotor vallen in 2016 in de 21 procent bijtellingscategorie. Opel heeft voor leaserijders de Business-uitvoeringen, die voorzien zijn van de belangrijkste voorzieningen. Leasen kan vanaf zo’n 370 euro per maand (48 maanden, 25.000 km per jaar) en dat is conform de andere modellen in dit segment.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Opel Astra voelt vertrouwd als altijd, met een zakelijk verantwoord design en een prachtig en ruim interieur. De vele luxe opties geven je het comfort uit een hogere segment, hoewel sommige nog wat finetuning nodig hebben. De Astra stuurt en schakelt licht, heeft een comfortabel onderstel en een goede wegligging. De motor past prima bij dat concept en de prijzen zijn segmentconform.

De nieuwe Opel Astra doet net als voorheen alle belangrijke dingen goed. Maar met het nieuwe model wil Opel meer, hogerop. IJdelheid is ook een eigenschap van een weegschaal en dat blijkt wel uit de openlijke flirt met auto’s uit de hogere segmenten. De nieuwe Astra heeft meer dan de evenwichtige basis die hij altijd al bood. Voor de testbalans maakt dat niet uit, die slaat ook zonder alle luxe extra’s door naar de goede kant.