Highlights
-
35,8 kWh accucapaciteit
-
230 km rijbereik
-
4 procent bijtelling
Elke fabrikant die een elektrische auto bouwt doet daar iets bijzonders mee. Een opvallend ontwerp, bijzondere materiaalkeuzes, extreme acceleratie of een enorm groot rijbereik: we hebben het inmiddels allemaal gezien. Volkswagen doet dat niet, en maakt van de e-Golf vooral gewoon een Golf. Sinds de Golf vernieuwd is, kan de e-Golf ook een stuk verder rijden dan voorheen. Het merk geeft nu 300 kilometer op, in plaats van 190. Of de vernieuwde e-Golf hiermee serieus aan bruikbaarheid wint, dat zoek ik uit.
Ter illustratie: met de vorige e-Golf reed ik zonder opladen van Leusden naar Groningen. Deze 177 km haalde ik ternauwernood, ondanks de aangepaste snelheid van 88 km/u. Met de nieuwe e-Golf, die 35,7 kWh aan accu’s biedt, zou ik gewoon 120 km/u kunnen rijden en alsnog aankomen. Een serieuze verbetering dus en dan is ook het vermogen nog gestegen van 115 naar 136 pk (100 kW). Deze upgrade valt samen met een bescheiden facelift van de Golf, waarbij onder meer bumpers en lichtunits de tekentafel opnieuw bezocht hebben.
Bekijken
Deze e-Golf is tegelijkertijd onze kennismaking met de vernieuwde Volkswagen Golf. Dit model is onlangs subtiel gefacelift en heeft onder meer vernieuwde koplampen, strakkere achterlichten en andere bumpers gekregen. De full-led koplampen van de auto stralen opvallend wit licht uit en zijn van het adaptieve type, de C-vormige dagrijverlichting in de bumper is uniek voor e-Golf en de plug-in hybride GTE. Achterop zijn er nu - optioneel - ‘dynamische’ richtingaanwijzers. De auto oogt nog steeds als een Golfje, maar de strakke details geven ‘m een ‘technologische’ uitstraling.
Vanbinnen is het Golf dat de klok slaat. De eenvoudig getekende cockpit is al enigszins op leeftijd, maar overtuigt nog steeds met een haast feilloze ergonomie. Het grote 9,2 inch aanraakscherm in de middentunnel is standaard op de e-Golf en zelfs een volledig digitaal ‘Audi’-instrumentarium is mogelijk. De chique, beige bekleding van de testauto detoneert haast met zoveel moderne techniek. En het mag dan wel een elektrische auto zijn, de automaatpook is net zo vertrouwd als in elke Golf met automaat.
Zitten
De stoelen in de e-Golf doen niet onder voor die in een normale Golf en scoren beter dan die in veel andere elektrische auto’s. Je hebt prettige zetels met aangenaam lange zitting, die samen met de volledige stuurwielverstelling garant staan voor een goede zitpositie. Achterin hebben passagiers bovengemiddeld veel hoofd- en beenruimte. De kofferbak is 40 liter kleiner dan in de normale Golfjes, al merk je daar in de praktijk niets van. Het verlies zit onder de dubbele laadvloer, waaronder er net iets minder ruimte is. Er is nog voldoende ruimte over voor een paar laadsnoeren, dus scoort de Golf op ruimtegebied een dikke voldoende.
Bedienen
De bediening is in de elektrische Golf net als in elke andere, al heeft het Discover Pro-infotainmentsysteem (standaard op de e-Golf) een extra gimmick meegekregen. Je kunt namelijk met handgebaren van links naar rechts swipen. Het werkt, al blijft het nut zeer beperkt. Interessanter is de digitale cockpit (466 euro), die vooral in de navigatie-weergave erg fraai oogt. In die modus zijn de tellers ook te verkleinen, waardoor de digitale kaart nog groter in beeld komt. Zo uitgebreid als bij Audi is de functionaliteit niet, maar daardoor toont het geheel juist iets rustiger.
Voor het elektrische rijden zijn er drie rijstanden, Normal, Eco en Eco+, waartussen je met een knop naast de pook wisselt. Het belangrijkste is de B-modus van de aandrijflijn, die je inschakelt door de versnellingspook naar achteren te trekken. In deze stand remt de e-Golf bij gas-los af en genereert daarmee stroom.
Rijden
De Volkswagen e-Golf rijdt als een normale Golf, maar dan nog soepeler en vooral nóg stiller. Dat is de conclusie na een behoorlijk aantal elektrische kilometers, met ook langere afstanden. Het onderstel is uitgesproken comfortabel, waarbij de achterkant zelfs wat week aanvoelt. In bochten met dwarsrichels merk je dat de koets daardoor licht van z’n à propos kan raken, maar je houdt altijd het gevoel van controle.
'Bochten pakken' met de elektrische Golf is best leuk. Goed, een GTI is het niet, maar dat komt mede op het conto van de hoge banden. Die zijn duidelijk niet gemaakt voor het sportievere werk. De e-Golf verandert vlot van richting als je aan het behoorlijk licht rondgaande stuurwiel draait, terwijl de besturing in rechte lijn nooit nerveus wordt. Een allemansvriend dus, net als al zijn brandstofbroeders.
Door de vloeiende acceleratie houden maar weinig auto’s je bij.
Het sprintvermogen van de e-Golf heb ik dikwijls benut, en dat is vooral tot zo’n 60 km/u bijzonder leuk. Door de vloeiende acceleratie houden maar weinig auto’s je bij en de topsnelheid van 150 km/u (10 km hoger dan voorheen) is gauw bereikt. Op nat wegdek moet je het rijpedaal beheerst gebruiken, want door het meteen beschikbare 290 Nm koppel slippen de voorwielen behoorlijk snel door.
Nu het belangrijkste: het rijbereik. Dat is fors toegenomen van 190 naar 300 km, op basis van de officiële testcyclus. Relevanter is de accucapaciteit, die groeide van 26,5 naar 35,8 kWh. Afgezet tegen veel nieuwe concurrenten is dit nog steeds niet erg groot, maar Volkswagen blijkt elke kWh goed te benutten. De e-Golf verrast telkens met een aangenaam laag stroomverbruik van gemiddeld 14,5 kWh/100 km. Bij gemengd gebruik realiseer ik daarmee steevast een bereik van 230 kilometer, en dat is een hele nette en bijzonder bruikbare waarde.
De e-Golf is dus niet snel leeg, maar gelukkig wel weer snel vol. Bij de meeste laadpalen en wallboxen wordt je accu in net iets meer dan 4 uur geladen. Snelladen kan met de CCS-stekker, waarmee de batterij in 20 minuten van 40 naar 80 procent wordt bijgeladen. Dat is 100 kilometer effectief rijbereik.
Betalen
De Volkswagen e-Golf is er vanaf 38.976 euro, en is dan al goed uitgerust. Led-koplampen en -achterlichten, automatisch geregelde airconditioning, het grote Discover Pro-navigatiesysteem en adaptieve cruise control zijn standaard. Een belangrijke veiligheidsoptie (van 142 euro) is het waarschuwingsgeluid voor voetgangers: die mag je eigenlijk niet overslaan. Vergeleken met andere elektrische auto’s is de e-Golf heel redelijk geprijsd, al heeft de iets duurdere Opel Ampera-e wel een significant grotere reikwijdte. De leaseprijs is vergelijkbaar met die van een instapmodel Passat, maar dankzij de lage 4 procent bijtelling is de e-Golf voor zakelijke rijders veel aantrekkelijker.
Samenvatting en conclusie
De nieuwe Volkswagen e-Golf is merkbaar vlotter dan voorheen en komt ook merkbaar verder op een acculading. De extra kilowatts in de accu maken de stekker-Golf een heel stuk bruikbaarder voor een veel grotere groep kopers. Als auto overtuigt de Golf eigenlijk net als voor z’n update, de grootste winst is dit keer voor de pluggers.
De Volkswagen e-Golf is dus een goede allrounder met een keurig rijbereik van in de praktijk zo’n 230 kilometer. Door deze allround-capaciteiten zal de Volkswagen e-Golf voor veel potentiële elektrische rijders de fijnste auto van het moment zijn. De 4 procent bijtelling maakt de overstap alleen maar aantrekkelijker. De e-Golf blinkt dus vooral uit door gewoon te zijn: de Golf onder de elektrische auto's.