Hoewel het verkopen van zoveel mogelijk autos en de daarmee samenhangende winstcijfers in de auto-industrie voorop staan, doet deze bedrijfstak er alles aan om het milieu te sparen. Zo ook Mercedes-Benz, dat haar modellen sinds 1990 ongeveer 24 procent zuiniger wist te maken.


Recycling van materialen en beperking van brandstofverbruik en -uitstoot zijn de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden binnen de autobranche. Nieuwe brandstoffen, roetfilters en technieken zoals variabele kleptiming hebben ervoor gezorgd dat autos het milieu minder belasten dan pakweg tien jaar geleden. In de toekomst lijkt een belangrijke rol weggelegd voor de brandstofcel, een motor die loopt op waterstof, met als uitstoot niets anders dan water.


Mercedes-Benz claimt dat haar modellen sinds 1990 maar liefst 24 procent zuiniger zijn geworden. Het gemiddeld brandstofverbruik ligt nu op 7,48 liter per honderd kilometer. Voor dit gemiddelde hebben de Duitsers echter wel de cijfers van smart meegerekend, en die van de andere concerngenoot Chrysler achterwege gelaten. Ter illustratie: een smart city-coupé heeft een gecombineerd brandstofverbruik van 4,7 l/100 km. Een Mercedes-Benz C 240 gebruikt op diezelfde afstand 11,4 liter benzine. Maar goed, in 1990 was dat dus ongeveer ruim veertien liter geweest, ofwel 1 op 7.

Dit najaar wordt Mercedes de eerste fabrikant met een dieselmotor die voldoet aan de EU4-emissienorm. De motor, uitgerust met een filter voor roetdeeltjes, zal in eerste instantie leverbaar zijn voor de C- en E-klasse. Begin volgend jaar volgen zescilinder CDI-motoren voor de E- en S-klasse. De introductie van de common-rail techniek in 1997 heeft er toe geleid dat uitstoot van de diesels van Mercedes met ongeveer 87 procent is teruggebracht. Tegelijkertijd verminderde ook het brandstofverbruik, en wel met vijftien procent.


Ooit zal de conventionele verbrandingsmotor volledig uitontwikkeld zijn. De brandstofcel lijkt een goede kandidaat om een nieuw tijdperk in te luiden. Deze techniek staat in feite al niet meer in de kinderschoenen, diverse autofabrikanten hebben inmiddels testmodellen rondrijden. Problemen zijn vooralsnog de afmetingen van het systeem, de benodigde accus nemen veel ruimte in de prijs en de actieradius van de autos. Bovendien zullen er in de toekomst stations moeten verrijzen, waar we met zijn allen waterstof kunnen gaan tanken. Wat zou een liter kosten?