Met vijf deuren en vijf volwaardige zitplaatsen is de nieuwe Opel Agila niet alleen even praktisch als zijn voorganger, waarvan meer dan 440.000 exemplaren een eigenaar vonden, maar ook veel dynamischer ontworpen. De kleine, veelzijdige Opel wordt aan het publiek voorgesteld op de IAA in Frankfurt (13 – 23 september 2007) en verschijnt in de lente van 2008 in de showrooms.

“Jonge en jeugdige vrouwen zijn voor Opel de voornaamste doelgroep voor de nieuwe Agila. Deze moderne stadsauto past perfect bij het stadsleven en combineert compacte afmetingen met een stijlvolle carrosserie, een hoge mate van functionaliteit en een hoop rijplezier” aldus Alain Visser, Executive Director European Marketing Opel.

“Het sleutelwoord om de levensstijl van de moderne, actieve vrouw te beschrijven is ‘evenwicht’. Werk, fitness, winkelen, vrienden ontmoeten of gewoon van A naar B rijden. Een auto maakt alles een stuk eenvoudiger. Zeker als die even flexibel is als zijn eigenares. De nieuwe Opel Agila voldoet aan al deze eisen. Het resultaat is een stijlvolle stadsauto, een minivolume, die compact en wendbaar is om gemakkelijk op kleine plaatsjes te parkeren, maar tegelijk een interieur biedt dat ruim genoeg is voor een uit de kluiten gewassen sport- of hobbyuitrusting. Hij biedt bovendien genoeg zitplaatsen om gezin en vrienden een hoogstaand comfort te verzekeren. Mannen, vrouwen en kinderen zullen ongeacht hun leeftijd onder de indruk zijn van de gemakkelijke instap. Aan boord zijn standaard bevestigingspunten voor ISOFIX-zitjes voor jonge kinderen.”

In 2006 kochten ongeveer 1,1 miljoen klanten in West- en Midden-Europa een stadsauto. De Agila nam daarvan 6,6 procent voor zijn rekening. Marktonderzoekers voorspellen vanaf 2008 een sterke groei in dit segment en schatten dat de jaarlijkse verkoop stijgt tot 1,3 miljoen exemplaren in West- en Midden-Europa. Die groeivoorspelling wordt ondersteund door twee factoren: ten eerste de komst van nieuwe, aantrekkelijke modellen in 2008, zoals de tweede Agila-generatie. En ten tweede het feit dat de afmetingen van stadsauto’s nu erg in de buurt komen van auto’s in het op één na grootste segment, dat van de supermini.

Twee benzinemotoren beleven hun wereldpremière in de nieuwe Agila. Ze worden aangeleverd door partner Suzuki en delen dezelfde architectuur: een aluminium motorblok en cilinderkop en twee bovenliggende nokkenassen.
De basismotor is een driecilinder benzinemotor van bijna 1.000 cc. De vierkleppenmotor produceert 48 kW/65 pk en haalt een top van 160 km/uur1. De 1,2-liter viercilinder produceert 63 kW/86 pk, sprint in minder dan 12 seconden van 0 tot 100 km/uur en haalt een top van 174 km/uur (waarden voor de versie met handgeschakelde vijfversnellingsbak). Deze motor is nu ook aan een optionele viertrapsautomaat te koppelen, een uitermate aantrekkelijk alternatief voor wie vaak in de stad rijdt.

De Agila nog wendbaarder maken, dat was de opdracht voor de chassisontwikkelaars. De nieuwe, dynamische look wordt ook weerspiegeld in de reacties van de auto. De wielophanging van de Agila, die bestaat uit triangels en McPherson-veerpoten vooraan en een torsieas achteraan, zorgt voor meer rijplezier. De elektronische stabiliteitsregeling (ESP) is tevens optioneel verkrijgbaar op de Agila.