In aanloop naar de Autosalon van Parijs maakt Citroën alvast meer bekend over de C3 Picasso, de compacte MPV die in de Franse hoofdstad z’n debuut maakt. Ruimte, licht en zicht zijn de belangrijkste thema’s van de nieuwste Picasso

Citroën spreekt bij de C3 Picasso van een ‘magic box’, doelend op de hoeveelheid ruimte die het model biedt. En het moet gezegd, een bagageruimte van 500 liter is fors voor een auto in dit segment. Als alles neergeklapt is ontstaat er zelfs 1.500 liter laadruimte. En dan is het dashboardkastje met negen liter inhoud nog niet eens meegerekend. De achterzittingen kunnen onafhankelijk worden verschoven en omgeklapt.

Een handige vondst is de in hoogte verstelbare vloer in de bagageruimte. Het zicht vanaf de bestuurdersstoel is volgens Citroën ‘uniek’ dankzij de hoge zit en speciale voorruit met dunne stijlen. Met het optionele glazen dak heeft de C3 Picasso in totaal zelfs 4,52 meter glasoppervlak. Dat is voor een auto met een lengte van 4,08 meter behoorlijk.

Onder de motorkap vinden we geen verrassingen, de 1.4 VTi met 95pk en 1.6 VTi met 120 pk kennen we uit de Peugeot 207. De derde motor is de 1.6 HDiF dieselmotor met 109 pk, die 130 g/km uitstoot. Citroën introduceert meteen een milieulabel voor deze motor: Airdream. In het najaar van 2009 volgt er nog een 90 pk variant.

Het Franse merk zegt veel aandacht te hebben besteed aan de geluidsisolatie van de C3 Picasso. Het dashboard moet uitblinken vanwege de zachte materialen en kwalitatief hoogwaardige uitstraling. Of dat daadwerkelijk zo is zullen we zien op de Autosalon van Parijs, waar de C3 Picasso debuteert. Begin 2009 staat het model in de Nederlandse showroom.