Subaru presenteert op de Los Angeles Auto Show de BRZ Concept STI. Daarbij licht het merk de techniek toe. Ondanks het ontbreken van prestatiecijfers is een ding duidelijk: deze auto wordt een sportieve en plezierig te rijden sportcoupé.

Al sinds 2008 werken Subaru en Toyota samen aan de ontwikkeling van een sportcoupé. Het laatste merk maakte ons al lekker met enkele studiemodellen, Subaru stelde ons geduld echter op de proef door alleen een technisch geraamte te tonen. Die ‘Subaru BRZ Prologue’ presentatie is nu eindelijk omgezet in een conceptcar, de BRZ Concept STI. De sportcoupé is circa 4.230 mm lang, 1.800 mm breed en 1.280 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.570 mm.

Het studiemodel is direct herkenbaar als een Subaru, met de hexagonale grille, de lichtunits in de vorm van haviksogen en vinvormige mistlampen. Dat het om een sportieve coupé gaat kan niet missen, Subaru’s motorsport- en tuningafdeling STI zorgde voor een passend tenue. Dat bestaat uit onder andere een lage voorspoiler, achtervleugel, achterbumper met grote diffuser, twee dubbele uitlaten, 18 inch lichtmetalen wielen en Brembo-remmen. Ook het van de WRX STI bekende, lichtgewicht carbondak zit op de BRZ Concept STI.

BRZ staat voor Boxermotor, Real Wheel Drive (achterwielaandrijving) en Zenith (‘hoogtepunt’). De nieuwe 2,0 liter viercilinder boxermotor is speciaal voor de BRZ doorontwikkeld. Toyota heeft directe injectie technologie toegevoegd, om de sportauto niet alleen krachtiger maar ook ‘eigentijdser’ – lees: zuiniger – te maken.

De motor ligt in de conceptcar lager dan ooit, 12 cm lager dan bij andere Subaru-modellen, en dichter bij het middelpunt van het chassis. De fabrikant zegt dan ook dat het prototype ‘een van de laagste zwaartepunten heeft van hedendaagse auto’s’. Dit moet bijdragen aan het motto van de BRZ, ‘pure handling delight’, zeg maar ‘puur rijplezier’, en de ‘uitzonderlijke besturingseigenschappen’ waar de Japanners naar streven.

Ook de rest van de technologie, zoals het gebruik van lichtgewicht materialen, de McPherson veerpoten voor en de dubbele ‘wishbones’ achter, wijst in de richting van een sportief eindproduct waarmee het leuk rijden is. Maar helaas, wat nog ontbreekt zijn de prestatiecijfers die dit moeten staven. Op naar de volgende autoshow dan maar, waar we extra specificaties hopen te krijgen. Voorlopig is het wachten zoet.