Mercedes-Benz trekt de stekker uit het luxemerk Maybach. Het Duitse concern verwacht meer van nieuwe, luxe varianten van de Mercedes S-Klasse.

Binnen enkele jaren verdwijnt het limousinemerk Maybach van de markt. Mercedes-Benz grijpt de introductie van de nieuwe Mercedes S-Klasse in 2013 aan om de Maybach-modellen te vervangen. De top van het concern is tot de conclusie gekomen dat de verkoopverwachtingen voor een verlengd, luxe topmodel van de S-Klasse een stuk beter zijn dan die van vernieuwde Maybach-modellen. Dat staat vandaag in de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung, dat een interview publiceert met Daimler-CEO Dieter Zetsche.

Het besluit komt niet als verrassing. De samenwerkingsplannen met Aston Martin zijn niet van de grond gekomen en Daimler heeft sinds de herintroductie van Maybach alleen maar toegelegd op het merk. De verkoopprognose van duizend auto’s per jaar werd bij lange na niet gehaald; zelfs in goede jaren bleef het aantal op circa tweehonderd limousines steken. De prijzen liegen er dan ook niet om: voor de ‘instapversie’ van de Maybach 57 betaal je ruim 515.000 euro. De prijzen van een verlengde Mercedes-Benz S-Klasse toplimousine zouden tussen de drie en vijf ton uit kunnen komen.

Zetsche vertelt in de FAZ dat van de nieuwe S-Klasse zes verschillende carrosserievarianten zullen verschijnen. Waarschijnlijk gaat het om een lange Pullman-variant (mogelijk de vervanger van de Maybach 57 en 62), de sedan, een luxe cabriolet en drie nog onbekende varianten. “De komende S-Klasse is een in ieder opzicht zo superieur voertuig, dat hij zich met de Maybach-modellen kan meten.”

De bij Maybach in dienst zijnde medewerkers krijgen een plaatsje in het nieuwe Mercedes-Benz programma om de verkopen binnen het luxesegment te stimuleren. In 2020 wil het Duitse concern de grootste verkoper zijn van premiumvoertuigen. Daarvoor moeten de verkopen van de S-Klasse verdubbelen.