BMW vervangt in rap tempo de zescilinders voor viercilinder turbomotoren. De voordelen zijn helder: meer koppel en een lager verbruik.

De BMW X3 xDrive28i heeft niet langer een zescilinder. BMW vervangt de zes-in-lijn benzinemotor voor een viercilinder met TwinPower turbo. Die levert iets minder vermogen – 245 pk ten opzichte van 258 pk – maar aanzienlijk meer koppel: 350 Nm.

En omdat het koppel al bij 1.250 tpm volledig beschikbaar is accelereert de nieuwe 28i 0,2 seconden sneller van 0 naar 100 km/u. Het verbruik ligt lager, net als de CO2-uitstoot. Die laatste bedraagt nu 175 g/km, terwijl de turbomotor in theorie 7,5 l/100 km (1 op 13,3) benzine verbruikt. BMW levert de nieuwe motor standaard met een achttraps automaat.

Er zijn meer wijzigingen voor de X3. Alle uitvoeringen worden vanaf nu standaard uitgerust met Driving Experience Control, waarbij de bestuurder kan kiezen voor verschillende rijstanden: Eco Pro, Comfort, Sport en Sport+. Ook komen er verschillende nieuwe veiligheidssystemen beschikbaar voor de X3, zoals een sensor die het onbedoeld overschrijden van de wegbelijning signaleert.