‘Voet aan de grond krijgen’ is een gevleugeld gezegde dat onbetwist bij het Koreaanse merk Kia past. Modellen van de nieuwe Kia-lichting knabbelen steeds meer aan het marktaandeel van de gevestigde orde, zo ook de Cee’d in het C-segment. Het succes van de vorige Cee’d was vooral te danken aan de stationwagenvariant, met een verkoopaandeel van meer dan 75 procent. Kia laat ons in eigen land een eerste indruk opdoen van de gloednieuwe Cee’d Sportswagon om te ervaren of ‘ie zijn succes kan prolongeren.

Het is wachten totdat Kia-ontwerper Peter Schreyer een standbeeld bij het hoofdkantoor in Seoul krijgt, want wat heeft deze man voor wonderen gezorgd bij het merk! Kijkend naar de nieuwe Kia Cee’d Sportswagon is dat direct duidelijk. Het ontwerp staat als een huis en doet je bijna vergeten dat je voor slechts 19.995 euro al een Cee’d Sportswagon met airconditioning hebt. Afhankelijk van de uitvoering is de Kia voorzien van chique chromen raamomlijsting, keurige lichtmetalen wielen en moderne LED-verlichting voor en achter.

Een van de ruimsten

Het dashboard van de Cee’d Sportswagon verschilt uiteraard niet van dat in de vijfdeurs, dus ook hier kijk ik uit over een keurig, modern en uit mooie materialen opgetrokken interieur. Qua zitpositie en afwerking is er een enorm verschil met zijn voorganger. Achterin constateer ik geen gebrek aan been- en hoofdruimte, maar het belangrijkste nieuws is natuurlijk de bagageruimte. Kia is trots op het feit dat de achterklep ver omhoog kan, waardoor een persoon met bovengemiddelde lengte – nét – onder de achterklep kan staan. Tevens is de laadopening van het bagageruim riant, zo ook het aantal liters dat de Sportswagon biedt. Met 528 liter laat de Koreaan zijn Duitse concurrenten achter zich en bij het neerklappen van de achterbank (in 40/60-verhouding) creëer je 1.642 liter ruimte, verspreid over een volledig vlakke laadvloer. Uniek in zijn klasse is dat de auto standaard wordt uitgerust met een bagageriem en verplaatsbare ‘fixeerarm’ om bagage op z’n plaats te houden.

Kia Cee'd Sportswagon

Twee motoren

Motorisch gezien is de keuze simpel: er is een direct ingespoten 1.6 GDI-benzinemotor (135 pk) en een dieselstokende 1.6 VGT met 128 pk en 260 Nm (vanaf 23.495 euro). Die laatste overtuigt direct met z’n soepelheid en kracht. Voor alledaags gebruik heeft de diesel meer dan genoeg power. De vierpitter komt echter wel pas bij 2.000 tpm lekker los. De 1.6 GDI (131 g/km) valt net als de VGT (110 g/km) in de 20 procent bijtelling-categorie, maar komt onderin het toerengebied wat tam over. Veel toeren maken lost dat op. Beide motoren zijn gekoppeld aan een soepele en trefzekere zesbak en voorzien van een snel reagerend start-/stopsysteem. Het rijgedrag is keurig neutraal, zonder verrassingen en comfortabel. Voor de stuurinrichting geldt hetzelfde, de sportstand en comfortstand - waarmee je de zwaarte van de besturing instelt - zijn echter wat kunstmatig maar dat is een verwaarloosbaar minpunt als je alle pluspunten bij elkaar optelt. Met de Cee’d Sportswagon heeft Kia niet alleen een zeer ruime stationwagen in het gamma, maar ook nog eens een erg fraaie. De concurrentie kan de borst – wederom – nat maken.