De volgende generatie Renault Espace wordt een kruising tussen een MPV en SUV. Het praktische aspect blijft bestaan maar de Espace moet leuker worden om in te rijden. 

De huidige, 'vierkante' Renault Espace wordt vervangen door een cross-over met SUV-stijlkenmerken. De auto wordt voorzien van nieuwe innovaties en krijgt een luxere aankleding. Dat heeft Renault-ontwerpchef Laurens van den Acker tijdens een persevenement gezegd, in aanloop naar de conceptcar die in september getoond zal worden op de IAA-autobeurs in Frankfurt.

Axel Breun, de conceptcar-directeur bij het Franse merk, voegde toe dat de Espace 'geen agressieve styling krijgt', zoals sommige SUV's van de concurrenten. "Tegenwoordig worden die erg militair, dat kan oké zijn voor de Evoque of de Range Rover maar het is niet de richting waarin wij gaan." Hij vervolgt: "De Espace wordt functioneel maar tegelijkertijd zal het een voertuig zijn waarin de inzittenden met plezier reizen en waarin ze een goed uitzicht hebben."

SUV's worden erg militair, dat is oké voor de Range Rover maar het is niet de richting waarin wij gaan.

De Espace voor de toekomst

Toen Van den Acker aantrad bij Renault lag al een nieuw ontwerp voor de vijfde generatie Espace gereed, maar onze landgenoot liet de ontwerpers opnieuw beginnen. De ontwerpchef zegt niet te willen ontwerpen zoals in het verleden maar voor de toekomst. De huidige Espace, die dateert uit 2002 maar vorig jaar nog een facelift kreeg - verkoopt namelijk steeds slechter. Steeds meer Europese klanten stappen over van MPV's en hatchbacks naar cross-over modellen, daarom zal ook de Espace aan deze trend moeten geloven. De nieuwe generatie krijgt stijlelementen zoals we die al hebben gezien op de Scénic XMOD.  

Daarnaast wil moederbedrijf Renault het budgetmerk Dacia niet in de wielen rijden. Dacia zal puur functionele modellen blijven verkopen terwijl de grote Renaults worden uitgerust met luxe accessoires en innovatieve technologie. De Renault Espace is het eerste model dat wordt gebouwd op het nieuwe, modulaire CFM1-platform van Renault-Nissan. De productie wordt verplaatst naar de fabriek in Douai, waar de Espace vanaf begin 2014 van de band rolt naast de Scénic. 

De verwachte conceptcar, die in paars wordt uitgevoerd, wordt het laatste exemplaar in de serie 'Circle of Life'. Deze reeks verbeeldt Renault-auto's voor iedere levensfase. De Espace staat daarbij natuurlijk voor het gezinsleven.