De Mercedes-Benz AMG GT R debuteert vandaag op het Goodwood Festival of Speed. Het AMG-topmodel accelereert in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u en scheurt dan door tot 318 km/u.

Hier is 'ie dan, de Mercedes-Benz met meer autosporttechnologie dan welke andere productie-Mercedes ooit. De ontwikkeling van de Mercedes-AMG GT R heeft dan ook grotendeels plaatsgevonden in de 'Groene Hel', het Nürburgring-circuit.

Niet alleen werkten de technici samen met constructeurs uit de GT3 en Duitse Touring Car Masters, er was ook uitwisseling tussen aerodynamica-experts en designers. Want 'vorm volgt functie, en functie ondersteunt de vorm': alle exterieuraccenten van de Mercedes-AMG GT R dienen een technisch belang en moeten bijdragen aan een betere, dynamischere rijbeleving. 

Bij de GT R komt er maximaal 585 pk uit de 4.0 V8-motor met twinturbo. Dat is 75 pk vermogen extra ten opzichte van de AMG GT S. Ook het koppel is met 50 Nm toegenomen, de GT R heeft 700 Nm trekkracht te verstouwen. Daarnaast is het gewicht verlaagd tot 1.555 kg zodat er een pk-gewicht-ratio van 2,66 is ontstaan. De nieuwkomer kan vanuit stilstand binnen 3,6 seconden 100 km/u rijden en zo nodig doorgaan tot de topsnelheid van 318 km/u.

Dan heeft de auto ook nog eens een aantrekkelijke gewichtsverdeling, van 47,3 procent voor en 52,7 procent achter. Onder de vele, nieuwe (en zoals gezegd, functionele) accessoires op de auto zijn onder meer voor- en achtervleugels, een dubbele diffusor, lichtgewicht gesmede wielen, een actief achterwielstuursysteem en instelbare traction control. 

AMG GT R getest op de Nürburgring

Om z'n roots te benadrukken hebben Mercedes-Benz en AMG de debutant gespoten in de exclusieve lakkleur AMG Green Hell Magno. Ook krijgt de GT R, als eerste productieauto, de nieuwe AMG Panamericana-grille. De vijftien rechtop staande spijlen refereren niet alleen aan Mercedes' nieuwe AMG GT3-raceauto maar ook aan de Mercedes 300 SL die in 1952 de Panamericana-race won. Om een indruk te geven van het gifgroene monster hebben we een mooie fotoreportage toegevoegd.