Twee Volvo-medewerkers hebben in de V.S. een prestigieuze prijs gekregen voor hun bijdrage aan het terugdringen van verkeersslachtoffers in het verkeer. Zij werkten onder meer aan veiligheidstechnologie voor de Volvo XC90.

Volvo ontvangt regelmatig prijzen op het gebied van veiligheid, maar een onderscheiding van de Amerikaanse toezichthouder National Highway Traffic Safety Administration is toch bijzonder. Volvo-medewerkers Per Lenhoff en Magdalena Lindman ontvingen de prestigieuze award voor de bijdrage die ze leverden aan het terugdringen van het aantal dodelijke en zwaar gewonde slachtoffers in het verkeer in de Verenigde Staten. 

Bij Volvo ontwikkelen we auto's niet om zo gunstig mogelijk uit de veiligheidstests te komen, maar om in de praktijk levens te redden. 

Een van de zaken waar de twee de laatste jaren aan werkten zijn testmethodes - zowel fysiek als virtueel - om botsingen uit de praktijk te simuleren. Al sinds 1970 verzamelt Volvo de gegevens van verkeersongevallen om beter te begrijpen hoe de veiligheid verhoogd kan worden. "Onze visie is dat vanaf 2020 niemand om het leven komt of ernstig gewond raakt in een nieuwe Volvo.", aldus vice-president van het Volvo Cars Safety Centre, Malin Ekholm. "Bij Volvo ontwikkelen we auto's niet om zo gunstig mogelijk uit de veiligheidstests te komen, maar om in de praktijk levens te redden." 

Op basis van de simulaties ontwikkelden de bekroonde Volvo-medewerkers bijvoorbeeld het veiligheidssysteem Run-off road occupant protection. Dit treedt in werking wanneer een auto van de weg af raakt, een situatie waarbij de helft van de Amerikaanse verkeersdoden vallen. Om te voorkomen dat de inzittenden allerlei kanten opvliegen zorgt het systeem allereerst dat de passagiers stevig op hun plek blijven ook al raakt de Volvo in de berm. Daarnaast absorberen bijvoorbeeld de stoelen een deel van botsenergie. Dat voorkomt vooral letsel aan de wervels. Het systeem is standaard aanwezig in onder andere de nieuwe Volvo XC90.