De Fiat 500 wordt schijnbaar per strekkende meter verkocht. De 500L Living is de nieuwste toevoeging aan het assortiment. Met zijn 4,35 meter is hij het ‘500-zijn’ wel zo’n beetje ontgroeid. Sterker nog, je kan in deze maxi-mini tot zeven personen vervoeren. Deze test moet uitwijzen of de Living nog genoeg charme heeft behouden om het ‘500’-label te mogen dragen.

Wat aankleding betreft zit het met de Fiat 500L Living die ik test in ieder geval wel goed. De kleur Rosso Passione staat de auto goed en het zwarte dak geeft de Living net wat meer uitstraling. Eerlijk gezegd heeft deze 500 dat ook wel nodig, want een natuurlijke schoonheid is het niet. Waar de ‘korte’ 500L al wat gekunsteld oogt, tart de verlengde achterkant van de Living de proporties nogmaals. Het went wel, maar ondanks dat denk ik dat Fiat er beter aan gedaan had deze auto ‘600 Multipla’ te noemen. Maar ach, what’s in a name

Derderangs zitplaatsen

Hoewel ‘onze’ Living niet voorzien was van een derde zitrij, wilde ik wel graag het nut van deze optie (van 850 euro) ondervinden. De zeven zitplaatsen maken de auto namelijk écht bijzonder en concurrentieloos. Gelukkig had de lokale dealer een exemplaar staan, waardoor ik alsnog de proef op de som kon nemen. Zowel de dealer als woordvoerder van Fiat waarschuwden mij dat deze zitjes écht voor kinderen bedoeld zijn en na een stevige klauterpartij geef ik toe: de heren hebben gelijk. Er kunnen kinderen zitten, maar als volwassene zit je klem. Wanneer je regelmatig op stap gaat met een jeugdig sportteam dan kunnen de extra stoeltjes goed van pas komen, maar als je er kaartjes voor moest kopen waren de achterste zitplaatsen duidelijk derderangs.

Met zijn 4,35 meter is hij het ‘500-zijn’ wel zo’n beetje ontgroeid.

Klap je de stoeltjes neer, dan blijft er een riante hoeveelheid bagageruimte over. Met 560 liter kun je de geplande vakantie best met een paar dagen verlengen. Bestel je de stoeltjes helemaal niet, dan heb je een ‘dubbele bodem’ tot je beschikking om de ruimte nog verder te vergroten. Dan krijg je wel een fikse tildrempel, maar alles heeft een prijs.

Net echt

Als je voorin plaatsneemt in de 500L, dan kijk je uit over een leuk vormgegeven dashboard met een grote, in carrosseriekleur uitgevoerde sierlijst. Het vrij traditionele instrumentarium bevat ‘gewoon’ vier ronde meters, de versnellingspook steekt uit de vloer en de ruitbediening zit waar je ‘m verwacht - in de deur. Helaas vallen die tellers voor de meeste bestuurders weg achter de rand van het stuur en de bediening van het display tussen de tellers is ook niet geheel vanzelfsprekend.

Een grote verbetering is het multimediasysteem. Fiat heeft het oude Blue&Me-systeem van Microsoft gelukkig de deur gewezen en een eigen systeem ontwikkeld. Dit bevat alle functionaliteiten die je wenst, behalve navigatie. Dat gaat in de testauto nog via een op het dashboard te plaatsen TomTom maar inmiddels wordt het systeem ook voorzien van ingebouwde navigatie.

De kleur Rosso Passione staat de Fiat 500L Living goed.

De zitpositie in Fiat’s ruimste 500-derivaat is goed. Je zit lichtelijk ‘op de bok’, maar het stuurwiel en de stoelen zijn ruim genoeg verstelbaar. In vlot genomen bochten zouden de stoelen iets steviger geprofileerd mogen zijn, maar over het algemeen valt er over het meubilair voorin niets te klagen. Achterin zijn zowel de been- als hoofdruimte fors te noemen. Het is alleen erg jammer dat Fiat de ruimte niet ten volste benut. De hoofdsteunen laten zich namelijk niet ver genoeg omhoog verstellen, waardoor ze zelfs voor passagiers met gemiddelde lengte te laag zijn. Echt een minpunt, want volwassenen zitten er zo niet lekker.

De woordvoerder van Fiat waarschuwde me dat de zitjes écht voor kinderen bedoeld zijn en na een stevige klauterpartij geef ik toe: hij heeft gelijk.

Nieuwe dieselmotor

Behalve de toevoeging Living is er nog iets nieuw aan de testauto: zijn dieselmotor. De 1.6 MultiJet is de sterkste diesel die je kunt krijgen in de 500L. Hoewel de 1.6 zich goed laat horen tijdens accelereren, is hij op kruissnelheid lekker rustig. Afgezien van het wat rumoerige karakter maakt de 120 pk en 320 Nm sterke diesel de auto tot een erg kwieke metgezel, hij heeft altijd kracht paraat.

Hoewel de auto optisch verwant is aan de Fiat 500, staat hij op een verlengd Punto-platform. Het extra gewicht van de MPV lijkt gecompenseerd te zijn met een vrij stevige vering, terwijl de demping juist weer bijzonder comfortabel is. Dat zorgt ervoor dat het onderstel niet erg uitgebalanceerd aanvoelt. Op de snelweg gedraagt de auto zich bijvoorbeeld nauwelijks rustiger dan een Panda, de lange wielbasis ten spijt. De besturing past goed bij de auto: op de snelweg hoef je weinig te corrigeren, in de stad is de besturing prettig licht, direct, maar ook vrijwel gevoelloos.

Een minder zware motor kiezen is bij deze auto gelukkig geen probleem, want de keerzijde van deze krachtige dieselversie is namelijk de stevige prijs. 29.345 euro wil Fiat voor de 500L Living 1.6 MultiJet 120 hebben en daarmee prijst hij zichzelf min of meer uit de markt. Het voordeel zou hem nou juist in de hoeveelheid ruimte die de auto voor zijn geld biedt moeten zitten. Wat dat betreft is de versie met 105 pk sterke TwinAir-benzinemotor met een vanafprijs van 21.395 euro een interessantere optie. Dat die motor zich in een eerdere test met de 'korte' 500L zich als nogal dorstig liet gelden moet je dan wel voor lief nemen.

Ruimtelijk voordeel

De Fiat 500L Living plaatsen is moeilijk, omdat hij eigenlijk directe concurrenten kent. De gereden 1.6 diesel is prijzig, maar als TwinAir-benzine-uitvoering met 105 pk is de 500L Living een erg goede aanbieding. Natuurlijk, een Opel Meriva is goedkoper, maar ook een stuk minder groot. De Kia Carens komt wat ruimteaanbod betreft in de buurt, maar die is zomaar 3.000 euro duurder. Ik noem opzettelijk geen zevenzits MPV’s, omdat de achterste twee zitplaatsen van de Fiat wel erg beperkt inzetbaar zijn. Denk je ze wel te kunnen gebruiken of wil je gewoon een grote kofferbak?  Dan ben je met deze charmante ‘voordeelverpakking’ van Fiat prima bedeeld.