Adac

Adac, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, noteerde in 2009 een stijging van zes procent van het aantal pechgevallen. In het jaarlijkse overzicht valt op dat de Japanse merken niet langer het meest betrouwbaar zijn.

Het aantal pechgevallen in de Adac Pannenstatistiek 2009 laat een stijging zien van zes procent ten opzichte van 2008. Elektronica zorgt wederom voor de meeste pech. In 38 procent van de gevallen gaat het om accu-, dynamo- of startmotorproblemen. 18,6 procent van de pechvogels kende een probleem met de motorelektronica. Op de derde plaats met 9,2 procent staan problemen met de remmen, stuurinrichting en het onderstel.

In het segment van de stadsauto’s is de drieling Toyota Aygo – Citroën C1 – Peugeot 107 samen met de Fiat Panda het meest betrouwbaar. De Smart Fortwo zorgt voor de meeste problemen. De Mini en Ford Fusion scoren het best van alle compacte auto’s, de Citroën C3 het slechtst. In de compacte middenklasse gaan de punten naar de Mercedes B-Klasse en Audi A3, de Peugeot 307 blijkt met meest onbetrouwbaar.

In de middenklasse ontving de Adac de minste pechmeldingen van bestuurders van een Mercedes C-Klasse of BMW 3-serie. De kans op pech is het grootst in een Opel Vectra. Bij de sportwagens en cabrio’s scoort de Mercedes SLK het best en de Peugeot 206 CC het slechtst. In het segment van de SUV’s wint de BMW X3 en verliest de Hyundai Tucson. Blijven over de MPV’s. Bij de middelgrote ruimteauto’s blijkt de Citroën C4/Xsara Picasso het meest betrouwbaar. Onderaan eindigt de Opel Zafira. Bij de grote MPV’s en personenbusjes scoort de Volkswagen Sharan het best en eindigt de Fiat Ducato onderaan.