Volvo heeft de nieuwe S90 onthuld. Het nieuwe model kan overstekende dieren detecteren en autonoom rijden op de snelweg.

Volvo is terug in het hogere segment met de S90. Het merk wil met deze auto ‘de premiumklasse opschudden’. Dat gaat Volvo doen met de nieuwste veiligheidstechnieken, een plug-in hybride aandrijflijn en zelfrijdende functies.

De S90 is de opvolger van de S80, die na 10 jaar trouwe dienst met welverdiend pensioen mag. De S90 staat een trapje hoger op de ladder dan zijn voorganger. Een opvallende nieuwe functie van de Volvo S90 is Pilot Assist, een systeem dat de besturing van de auto overneemt. Dit kan vooralsnog alleen op buitenwegen en tot een snelheid van 130 km/u, maar Volvo heeft al aangekondigd dat er in 2020 techniek voorhanden is waarmee de auto helemaal zelf kan rijden.

Op het gebied van veiligheid komt Volvo in de S90 met het complete assortiment van moderne veiligheidssystemen dat ook al in de XC90 beschikbaar is. Het City Safety-systeem, dat al voetgangers, fietsers en andere obstakels herkent, kan nu ook overstekende dieren detecteren en helpen een aanrijding te voorkomen.

De S90 staat net als de XC90 op het nieuwe SPA-platform. Dat betekent dat de auto standaard voorwielaandrijving heeft, aandrijving op vier wielen is optioneel. Volvo kondigt vier motorversies aan voor de S90. Het benzine-aanbod omvat de 306 pk sterke T6-motor met 2.0 viercilinder en de T8 plug-in hybride met twee elektromotoren. Dieselen kan met de D4 (190 pk) en D5 (235 pk), beiden hebben een cilinderinhoud van 2,0 liter. Volvo voorziet de D5-motor van nieuwe Power Pulse-techniek die ervoor zorgt dat er altijd turbodruk beschikbaar is, dankzij een extra luchttank die de turbocompressor voedt. Mede daardoor is de D5-motor krachtiger dan in de andere Volvo-modellen.

De S90 debuteert volgende maand op de autoshow van Detroit voor het grote publiek, de leveringen starten rond de zomer.