NanoFlowCell Quantino

Net als voorgaande jaren is het innovatieve bedrijf NanoFlowCell aanwezig op de autosalon van Genève. Dit jaar toont het de modellen Quant FE en Quantino, die (bijna) in productie kunnen. Natuurlijk met revolutionaire 'flowcell' aandrijflijn. 

2 jaar geleden stond op de autosalon van Genève ineens het jonge bedrijf NanoFlowCell, dat elektrische auto's wil voorzien van zogenaamde flowbatterijen. Daarmee kan het volledige accupakket net zo snel opgeladen worden als het tanken van benzine. Bovendien heb je, ook als het beschikbare vermogen zo hoog is als bij een supercar, toch een actieradius die minstens zo ver rijkt als die van de Tesla Model S. 

Het afgelopen jaar heeft NanoFlowCell niet stil gezeten. Op de aanstaande autobeurs in Genève zal het Liechtensteinse bedrijf de compleet herziene Quant FE tonen, de sportcoupé die inmiddels klaar is voor homologatie en productie, plus de Quantino 'stadssportauto'. 

Quantino en Quant FE

De NanoFlowCell Quantino is vorig jaar al eens als conceptcar getoond maar is doorontwikkeld en nu klaar voor een haalbaarheidsonderzoek. Net als bij de Quant-modellen wordt het vermogen van de Quantino (109 pk) aangeleverd door vier elektromotoren. Die maken vierwielaandrijving mogelijk. 

De 'E' in de naam Quant FE staat voor 'Evolution'. De voormalige Quant F is met het oog op het homologatieproces nogmaals aangepast. De 2+2-coupé levert nog altijd 1.090 pk verdeeld over de vier wielen, waarmee een 0-100 km/u-sprintje in slechts 2,8 seconden voorbij kan zijn. De duurzame stroom wordt aan boord in de flowcellen gegenereerd, die toxicologisch compleet onschadelijk zijn.