Het afgelopen jaar is er tweemaal zoveel gestaakt als in 2004. Sinds 1991 was het werk zelfs niet meer zo vaak stilgelegd. Eén van de meest opvallende stakingen was die bij autofabrikant NedCar in Born. Een goed moment om eens te kijken hoe het er nu voor staat bij de Limburgse autobouwers.

De gemoederen lijken enigszins bedaard, maar de onderhuidse spanningen zijn nog altijd aanwezig. Dat de Mitsubishi Colt nog altijd goed verkoopt kan het wegvallen van de Smart Forfour niet compenseren. In het eerste halfjaar van 2006 werden dertien procent meer Colts verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden 42.550 exemplaren op kenteken gezet in Europa. Ook de nieuwe Col CZC, die in Turijn wordt gebouwd maar met gebruik van onderdelen uit Born loopt goed.

Enige tijd was er nog sprake van dat het Belgische Punch plannen zou hebben met de fabriek. Financieel directeur Wim Deblauwe wilde de productielijn van de Smart Forfour vervangen door er hybride auto’s te gaan maken. Maar Mitsubishi is niet van plan NedCar te verkopen en de plannen van Punch lijken daarmee in de ijskast te zijn beland.