Ze waren in 2013 en de jaren ervoor niet aan te slepen: leaseauto’s met 0 procent bijtelling. Vijf jaar lang heb je kunnen profiteren van gratis rijden, maar je contract loopt bijna af. Wat nu? Welke alternatieven zijn er en hoe betaal je zo weinig mogelijk bijtelling?

Het is eind 2013, de economische crisis is in volle gang. Bij de autodealers die tot nu toe het hoofd boven water hebben gehouden lopen verkopers verveeld rond. De vlaggen voor de glazen gevels wapperen in de gure herfstwind, maar achter de schermen hangen die vlaggen er een stuk minder goed bij. Toch heerst er niet bij elke dealer een ongemakkelijke rust. Bij het in Nederland relatief kleine merk Mitsubishi is het een drukte van jewelste. Er zijn nog net geen dranghekken nodig om de enorme toeloop in goede banen te leiden. Want Mitsubishi heeft de Outlander PHEV, een ruime SUV met hybridetechniek waarvoor je geen bijtelling hoeft te betalen.

Het klinkt bijna als een cadeautje en daar zijn wij Nederlanders wel voor te porren. Zeker als dat cadeautje van de overheid komt. Het gevolg: bijna negenduizend Outlanders verlaten dat jaar de showrooms, bijna allemaal als plug-in hybride. Dealers organiseren afleverdagen om de bestellingen zo efficiënt mogelijk af te wikkelen. Dat moet ook wel, want cadeautjes van de overheid zijn niet voor eeuwig. Op 1 januari 2014 is het over en uit met de pret, dus alle auto’s moeten voor die tijd op kenteken staan. Na 31 december geldt voor plug-in hybrides een tarief van 7 procent bijtelling. Overigens staat dat verder succes voor Mitsubishi niet in de weg, in de 2 jaar erna zouden er nog eens ruim 17.000 Outlanders de weg op gaan in Nederland.

Waar het succes voor Tesla begon in Nederland

Volvo V60 Twin Engine

De Mitsubishi Outlander PHEV was in Nederland de juiste auto op het juiste moment. Toch had de Japanse SUV niet het rijk alleen. Ook andere plug-in hybrides, zoals de Volvo V60 Plug-in Hybrid en de Toyota Prius Plug-in konden op veel belangstelling rekenen. Stuk voor stuk praktische modellen en daarom uniek: voor 0 procent bijtelling hoefde je geen concessies te doen. Het was te mooi om waar te zijn. Mits je zo’n auto kon leasen tenminste, want goedkoop waren ze niet. Naast de plug-in hybrides viel nog een andere auto op: de Opel Ampera, een elektrische auto met hulpmotor. In de 0 procent bijtelling-jaren verlieten zo’n vijfduizend exemplaren de showroom en nog eens duizend van de technisch identieke Chevrolet Volt. Aantallen die nooit gehaald zouden zijn zonder fiscaal voordeel.

In 2013 stond de volledig elektrische auto nog in de kinderschoenen. Het was het eerste jaar dat de Tesla Model S in ons land te verkrijgen was, ook met 0 procent bijtelling en voor ondernemers nog talloze andere belastingvoordeeltjes. Een buitenkansje. Wie wil er niet de luxe en prestaties van een BMW M5, voor de prijs van een kale Volkswagen Golf? De elektrische Nissan Leaf en Renault Zoe waren er in 2013 overigens ook al bij, maar de beperkte actieradius ten opzichte van de plug-in hybrides zorgde ervoor dat deze modellen toen nog niet op veel belangstelling konden rekenen.

Het waren vijf mooie jaren

Het is 2018. De vijf mooie jaren waarin je gratis in een ruime, comfortabele auto rond reed zijn bijna voorbij. Het was fijn kilometers vreten, de baas betaalde de auto, de brandstof en stroom, en jij niets. Maar het onvermijdelijke moment is daar: je moet een nieuwe leaseauto uitzoeken. Dat was altijd een feestje: langs de dealers gaan, wat proefritjes maken in nieuw ruikende auto’s, glimmende brochures doorbladeren en dromen over mooie opties. Daar is niks aan veranderd, maar je nieuwe auto komt met een prijs. Want welke auto je ook kiest, gratis wordt het niet meer. Gelukkig zijn er in sommige gevallen goede alternatieven.

De Outlander-rijder: kiezen tussen ruimte en voordelig rijden

Mitsubishi Outlander PHEV

Een ruime SUV met lage bijtelling rijden kan in 2018 niet meer. Voor elektrische auto’s geldt een lage bijtelling van 4 procent, maar het aanbod is vooralsnog beperkt. Hyundai heeft de Kona in de aanbieding, die een indrukwekkende actieradius heeft, veel vermogen en een SUV-uiterlijk. Maar zo ruim als de Outlander is de Kona niet, bij lange na niet zelfs. Daar komt bij dat de levertijd op dit moment 10 tot 12 maanden is. Als je leasebudget aanzienlijk is gestegen in de afgelopen 5 jaar, dan is de elektrische Jaguar I-Pace wellicht een alternatief, maar de instapprijs daarvan is bijna twee keer zo hoog als die van Outlander in 2013. En hoewel de Jaguar veel meer luxe biedt, is ook die niet zo ruim als de Mitsubishi. De andere optie is: neem je verlies en betaal 22 procent bijtelling. In dat geval zijn de mogelijkheden eindeloos, bijna elk merk biedt wel een SUV in het middensegment aan. Enkele goede vervangers voor de Outlander zijn de Mazda CX-5, Nissan X-Trail, Skoda Kodiaq, Volkswagen Tiguan Allspace en de Volvo XC60.

De Prius Plug-in rijder: ga voor 100 procent elektrisch

Een Toyota Prius Plug-in kies je niet alleen vanwege het bijtellingsvoordeel, maar ook omdat je de planeet wil redden en van vooruitstrevende techniek houdt. In 5 jaar tijd is er veel veranderd, er is een nieuwe generatie Prius Plug-in die een nóg radicaler design heeft en vernieuwende techniek. Maar ook 22 procent bijtelling. Volledig elektrisch is daarom een goed alternatief: de Hyundai Kona Electric, Nissan Leaf en Volkswagen e-Golf zijn de meest aantrekkelijke opties. Ruim genoeg, een acceptabele actieradius en bereikbaar.

De V60 Plug-in Hybrid-rijder: 22 procent bijtelling of een stapje terug

Ook Volvo had een aantrekkelijk aanbod in 2013 met de plug-in hybride V60: een comfortabele en dynamisch gelijnde stationwagon met veel vermogen. Iets soortgelijks staat op dit moment niet in de prijslijsten als je een lage bijtelling wilt. Een mooi alternatief zou de Tesla Model 3 kunnen zijn, maar de eerste exemplaren worden pas in de loop van volgend jaar in Nederland verwacht. Andere alternatieven zijn de al eerder genoemde kleinere elektrische auto’s. Voor 22 procent bijtelling zijn er talloze mogelijkheden, waaronder de Mercedes-Benz C-Klasse Estate en de nieuwe generatie V60, die overigens ook weer als plug-in hybride is te verkrijgen.

De Ampera-rijder: een vergelijkbaar concept is er niet meer

Opel Ampera

De Opel Ampera is geen plug-in hybride, maar een elektrische auto met een brandstofmotor die de accu’s tijdens het rijden oplaadt. Het enige merk dat nu een vergelijkbaar concept aanbiedt is BMW met de i3 Range Extender. Ook dat is overigens een opvallend vormgegeven auto, maar voor een jong gezin is die auto iets te klein. Vergelijkbaar qua ruimte met de Ampera is de Hyundai Ioniq Electric, die een theoretische actieradius van 280 kilometer heeft. Deze auto is overigens ook een stuk betaalbaarder dan de Ampera destijds. En die nieuwe Opel Ampera-E dan? Dat is een elektrische auto zonder hulpmotor en met een indrukwekkend rijbereik, maar helaas ook met leveringsproblemen. Bovendien is het een heel ander concept: geen lage, gestroomlijnde koets maar een MPV-achtig uiterlijk.

De Tesla Model S-rijder: meer van hetzelfde

In 5 jaar tijd is er geen auto op de markt gekomen die zich kan meten met de Tesla Model S. Het geeft maar aan dat dit merk zijn tijd ver vooruit was. Pas volgend jaar komen de eerste luxemerken met alternatieven. Als je voor iets anders gaat dan een Tesla, dan zijn de Jaguar I-Pace en volgend jaar de Audi e-tron de enige elektrische alternatieven. En anders is er dus nog steeds de Tesla Model S, of Model X als je meer ruimte nodig hebt. Wel even opletten, alleen nog dit jaar geldt 4 procent bijtelling voor de volledige cataloguswaarde van de auto. Na 1 januari betaal je over alles boven de 50.000 euro 22 procent bijtelling.

Het succes van de plug-in hybrides in 2013 en eigenlijk ook de jaren erna is meer dan begrijpelijk. Het was een unieke kans, die uiteindelijk ook eenmalig is gebleken. Het uitzoeken van een nieuwe auto valt in het begin misschien even tegen, maar je kunt tevreden zijn met de wetenschap dat je optimaal hebt geprofiteerd van het belastingvoordeel. Cadeautjes worden nog steeds gegeven, 4 procent bijtelling is aantrekkelijk. Maar bijtellingskorting komt nu met beperkingen: minder keuze, een beperkte actieradius en minder interieurruimte. Accepteer dat of betaal 22 procent bijtelling. Dan zijn er opeens heel veel mogelijkheden. Die 5 jaar gratis rijden pakken ze je in ieder geval niet meer af.