Dit jaar blaast de Volkswagen Golf al vijftig kaarsjes uit. Acht generaties en een halve eeuw later is de populariteit van het model in Nederland ongekend en onveranderd groot. Momenteel staan er namelijk meer dan 320.000 Volkswagens Golf op kenteken geregistreerd, wat hem tot de meest voorkomende auto van ons land maakt. 

Hoe populair hij op dat moment ook nog was, de Volkswagen Kever was in de jaren zeventig toch echt toe aan vervanging. Die kwam er in 1974 in de vorm van de Golf I. De hoekig gelijnde Golf brak op elke manier met de tradities van zijn legendarische voorganger. Zo lag er een watergekoelde motor voorin, in plaats van een luchtgekoelde motor achterin, en vervingen de scherpe lijnen – een ontwerp van meesterdesigner Giorgetto Giugiaro – de ronde lijnen van de Kever. Al snel werd de Golf populairder dan het model dat hij afloste en na acht generaties is hij niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Sterker nog; de Volkswagen Golf is zelfs de meest voorkomende auto in dat straatbeeld. Op het moment van schrijven waren er exact 323.605 Golfjes geregistreerd en elke dag ontvangen er ergens in ons land meerdere gelukkige eigenaren de sleutels van hun nieuwe of gebruikte Golf.

Een duik in de cijfers

Van het enorme totaalaantal werden er in een halve eeuw tijd precies 202.340 nieuwe exemplaren bij een Nederlandse Volkswagen-dealer afgeleverd. Daarnaast volgden nog eens 121.265 Golfjes via de import om aan de grote vraag ervan te voldoen. Het gros daarvan werd gewoon door de dealers naar Nederland gehaald, voornamelijk jong gebruikt of nieuw, maar ook de liefhebbers zelf vonden hun Golf op maat vaak in het buitenland. Van de Golf I (1974 - 1983) en II (1983 - 1992) zijn in Nederland niet veel exemplaren meer beschikbaar, dus deze worden dan ook veelvuldig geïmporteerd door liefhebbers. Ook de Golf III en IV zijn intussen moderne klassiekers en vooral als GTI-uitvoering, VR6 of met de 5V-motor bijzonder gewild. De Golf V (2003 - 2009), Golf VI (2008 - 2012) behoren nog tot de modellen die dagelijks trouw dienst doen (zoals het een Golf betaamt), terwijl de Golf VII (2012 - 2020) en Golf VIII (2020 - heden) tot respectievelijk de meest geregistreerde en meest op het internet gezochte exemplaren behoren. De Golf van bouwjaar 2015 staat het meest geregistreerd. 

Voor zijn vijftigjarig jubileum is de Golf vernieuwd en verder verbeterd. Dankzij het aangescherpte design en schonere motoren is hij weer klaar voor de toekomst. En toch is het een Golf volgens het bekende recept. Want een auto die al vijftig jaar zo goed doet wat hij moet doen, is pas écht duurzaam.