De Kia Sportage verfraait al bijna twee jaar het straatbeeld. Deze auto is in Nederland zelfs de meest verkochte SUV, een goed voorbeeld van een succesvol Koreaans product dat een relatief voordelig alternatief biedt voor gevestigde namen. Je ziet het ook bij smartphones, waar Samsung het de iPhone van Apple moeilijk maakt. Een belangrijk verschil is dat deze Kia geen ordinaire kopie van een bestaand product vormt, maar een eigen gezicht heeft. In commercials wordt de Sportage aangeprezen als een betaalbaar modeaccessoire met maar liefst zeven jaar garantie. Eens zien of de nieuwe 184 pk sterke dieselvariant in een topuitvoering extra rijplezier garandeert - en tegen welke prijs hij dat doet.

De term ‘betaalbaarheid’ heeft bij de testauto enige nuance nodig. De prijslijst van de Kia Sportage begint bij 23.999 euro maar daar zit het geteste model ver vandaan. Deze krachtigste dieseluitvoering met vierwielaandrijving en automaat wordt hard gestraft door het huidige belastingstelsel. Betaal je over de instapversie met 1.6 GDI benzinemotor, voorwielaandrijving en handbak nog geen vijf mille BPM, over de testauto wordt bovenop de reguliere 19 procent btw nog eens bijna 20.000 euro aanschafbelasting geheven. De totaalprijs van deze auto komt zodoende voor meer dan de helft ten goede aan onze staat. Zo kan het dat deze Kia voor niet minder dan 48.680 euro de showroom verlaat – en dat is even slikken.

Daarvoor staat dan wel de ‘allerdikste’ Kia Sportage 2.0 CRDi HP Automaat AWD Super Pack op je oprit, de enige overgebleven optie is de 695 euro kostende metallic lak. De standaarduitrusting omvat onder meer lederen bekleding, stoelverwarming voor en achter, een uitgebreid navigatiesysteem met Bluetooth-carkit en afspeelmogelijkheden voor MP3’s via een aux- en USB-aansluiting, gescheiden klimaatcontrole, een glazen panoramadak, LED- en xenonverlichting en tweekleurig 18 inch lichtmetaal. Dat laatste complementeert vooral de fraaie vormgeving van het koetswerk, de Sportage oogt compacter dan hij daadwerkelijk is. Het uitgesproken exterieurdesign eist helaas wel zijn tol als het gaat om overzichtelijkheid. Achter de dikke A-stijlen kunnen fietsers verdwijnen en die stoere, maar dikke C-stijlen zorgen voor dode hoeken schuin achter de auto.

Koppelbeul

De aanleiding van deze test bevindt zich onder de motorkap, waar de 184 pk sterke tweeliter diesel uit de technisch verwante Hyundai ix35 huist. Een echte koppelbeul, die tussen de 1.800 en 2.500 tpm maarliefst 383 Nm op het asfalt loslaat. Het zijn specificaties die zich kunnen meten met de modernste dieselmotor van BMW en ook dat laat zien dat de Koreanen een inhaalslag maken. De koude start laat echter onverbiddelijk horen dat er een zelfontbrander aan het werk is en ook tijdens het accelereren voeren rauwe klanken de boventoon. De rust keert pas terug op constante snelheid, dan houdt de CRDi zich stilletjes op de achtergrond.

De totaalprijs van deze auto komt  voor meer dan de helft ten goede aan onze staat.

Opvallend is de gretige gasrespons en de souplesse van de zestrapsautomaat, die het hoge koppel goed benut. Dat maakt de Sportage tot een vlotte auto, die soms harder van zijn plek schiet dan je verwacht. De krachtopbouw is redelijk onbehouwen, na een korte adempauze van de turbo volgt een ruwe ‘duw in de rug’. Wie moeite heeft zichzelf te beheersen, kan de auto in toom houden middels de ‘active ECO’-knop links van het stuur. Met de ECO-stand ingeschakeld reageert de Sportage een stuk rustiger op commando’s van je rechtervoet en schakelt ‘ie vroeger op. Dit is vooral prettig in stads- en fileverkeer en helpt ook nog eens het brandstofverbruik te beperken. Het uiteindelijke testverbruik is met 1 op 11,5 fraai te noemen en komt precies overeen met de praktijkscore van de Hyundai ix35 met dezelfde aandrijflijn. Het zou zelfs nog zuiniger kunnen maar de vierwielaandrijving en automaat zorgen hoe dan ook voor een hogere brandstofconsumptie.

Het is jammer dat de beperkte tractie van de standaard geleverde Hankook-banden het voordeel van 4WD enigszins teniet doen, maar bij de eerstvolgende bandenwissel kun je als Sportage-eigenaar zelf kiezen voor beter rubber. Van de off-road-capaciteiten moet je verder niet al te veel verwachten. De bodemspeling stelt niet zoveel voor en de Sportage staat op de halfpipe van de fotolocatie al gauw met een wiel los van de grond. Desondanks zijn een elektronisch sperdifferentieel en afdaalassistent aanwezig, mocht je toch van de paden gaan. Grootste kritiekpunten op de rijeigenschappen betreffen de harde onderstelafstemming en de gevoelloze besturing. De Sportage gaat lekker strak door bochten, maar de weerstand in de besturing is ongelijkmatig. Daarnaast zou ik meer comfort wensen op korte oneffenheden, waar de harde demping voor onrust zorgt.

Duidelijke weergave

Achter het stuur van de Sportage ontbreekt het je werkelijk aan niets. De bediening van alle extra voorzieningen werkt verbluffend eenvoudig. Daarbij kun je de audio, Bluetooth-connectie, spraakbediening en cruise control vanaf het stuurwiel bedienen of het centraal geplaatste touchscreen gebruiken. Opvallend is de hoge resolutie van dit scherm, hetgeen de technologische vooruitgang in Zuid-Korea duidelijk weerspiegelt. Helaas hebben de navigatie-aanwijzingen hun weg nog niet gevonden naar het ronde display van de boordcomputer, die in de snelheidsmeter is verwerkt. Andere kleine missers betreffen het ontbreken van een ‘one touch’ stand op de knoppen van de raambediening en het feit dat alleen de bestuurder beschikt over hoogteverstelling van de voorstoel.

De dikke C-stijlen zorgen voor dode hoeken schuin achter de auto

De afwerking van de diverse knoppenclusters en panelen is hoogwaardig te noemen, maar de gebruikte materialen zijn niet overal even fraai. Zo is het bijvoorbeeld jammer dat de deurpanelen grotendeels van hard kunststof zijn voorzien, maar vergeet niet dat de Sportage in de basis aanzienlijk voordeliger is dan de concurrentie. Bij het zitmeubilair valt op dat de lederen bekleding erg glad is. De stoelen zouden je om die reden dan ook wat beter op je plek mogen houden, maar de algehele zitpositie is aangenaam te noemen. Achterin is de Sportage niet zo ruim als je hoopt, bovengemiddeld lange personen stoten al gauw hun knieën tegen de harde achterzijde van de voorstoelen. De 564 liter grote bagageruimte is in elk geval meer dan toereikend voor een lange vakantie met het hele gezin. Wanneer je de bank neerklapt heb je een bijna vlakke laadruimte van 1.353 liter.

Simpel

De duurste Sportage zet overtuigende prestaties neer en verwent je met al zijn luxe. De nieuwe aandrijflijn is krachtig en dat laat ‘ie goed horen. In het interieur vind je alles wat je maar wenst, maar dat mag ook wel voor de prijs van bijna 50 mille. En daar wringt de schoen bij deze prachtige Kia, want een van zijn belangrijkste troeven - zijn aangename prijs - is helaas niet van toepassing op deze versie. Mijn aankoopadvies is simpel: ken de kunst van het weglaten en laat automaat en vierwielaandrijving achterwege. De aanschafprijs zakt daarmee onder de 40.000 euro en ook dan zit nog altijd ‘het hele boekje’ erop. Niet iedereen heeft de 4WD nodig en wanneer je zelf schakelt rijd je nog zuiniger ook.