Als er één land is waarvan we in razend tempo nieuwe modellen ontvangen, is het wel Zuid-Korea. Elk Koreaans automerk doet haar uiterste best om met op Europa gerichte modellen heerser te worden van de Koreaanse auto-industrie – en daarmee de ander af te troeven. De Koreaanse tak van Chevrolet wordt daarbij vaak in één adem genoemd met Kia en Hyundai. Met de Orlando heeft Chevrolet getoond dat het over een talentvol designteam beschikt, ook de nieuwe Aveo laat dat zien. Of de Aveo daarnaast voldoende in huis heeft om het verschil te maken in het B-segment zal uit deze test blijken.

De uitgaande Chevrolet Aveo was duidelijk een voortborduursel op de Kalos. Het nieuwe model is (gelukkig) uit een heel ander hout gesneden. De ‘Chevy’ heeft een mooi en modern lijnenspel meegekregen en ziet er een stuk hipper uit. Een driedeurs versie ontbreekt ditmaal, maar door de verborgen deurgrepen achter maakt hij feitelijk die carrosserievariant overbodig. De Aveo ziet er lekker stoer uit, iets wat je nog maar weinig ziet in het B-segment. Leuk detail zijn de losse units van de koplampen, een ontwerpelement dat Chevrolet afkeek van de Alfa Romeo 159.

Niet geheel verwonderlijk heeft het gesteste basismodel geen lichtmetalen wielen en zijn niet alle onderdelen van de koets van een lakkleur voorzien. Door de zwarte behuizing van de voor- en achterlichtunits stoort dit overigens niet. Al moet ik wel zeggen dat diezelfde lichtunits enigszins een ‘after market-look’ hebben, maar de Aveo komt er wat mij betreft mee weg.

Genoeg ruimte

Als je kijkt naar de Aveo dan zie je niet direct dat de auto ten opzichte van zijn voorganger is gegroeid maar als je instapt dan wordt dat wel duidelijk. De achterpassagiers hebben wat betreft hoofd- en beenruimte namelijk niets te klagen, het interieur is zelfs best ruim te noemen. Ook de kofferbak is met 290 liter groot genoeg voor de boodschappen en is met zelfs 70 liter gegroeid.

De besturing is behoorlijk direct en licht, wat hem in de stad erg wendbaar maakt maar op de snelweg zenuwachtig

De stoelen voorin bieden niet enorm veel steun, maar zitten best behoorlijk. Ze zijn voldoende comfortabel en de hogere zit zal voor menig persoon een pluspunt zijn – al is de hoogte van de stoel bij deze LS-uitvoering niet verstelbaar. Het stuurwiel is bij dit basismodel dan weer wel axiaal verstelbaar, waardoor er over de zitpositie niets te klagen valt. Achter het stuurwiel huisvest een leuke en hightech ogende tellerunit, die iets weg zou moeten hebben van de tellers van een motorfiets.

Dat Chevrolet door moederbedrijf General Motors lager in de markt wordt gepositioneerd dan concerngenoot Opel merk je op bepaalde fronten. Zo bestaat het complete interieur uit harde kunststoffen, wat soms goedkoop oogt. Verder ziet het dashboard er goed uit en ondanks de speelse vormgeving heeft het interieur enorm veel opbergvakken en bekerhouders. De luxere versies van de Aveo hebben een mooi geïntegreerd audiosysteem met stuurwielbediening, de LS heeft een vrij simpele radio. Opvallend is dat het maximale volume van de radio nog steeds niet heel hard is. Toch wel wat vreemd. Een ergonomisch minpuntje van het audiosysteem is dat de twee prominente knoppen identiek zijn, waardoor je onder het rijden onbewust wel eens de radiofrequentie verandert in plaats van het volume.

Geduld

Bij een basisuitvoering past een basismotor. Daarom rijd ik met de 1.2 viercilinder met 86 pk en 115 Nm. Niet dat ik veel keus heb, want de 1.4 benzinemotor met of zonder automaat is enkel voorbehouden aan de luxere LT en LTZ. Je kunt je voorstellen dat de verwachtingen niet al te hoog zijn, maar toch zou je hartstikke tevreden moeten zijn met bijna 90 pk in een compacte auto als deze. Helaas valt het met dat tevreden gevoel wel mee, vooral op de snelweg wordt je geduld flink op de proef gesteld. De Aveo bouwt de snelheid traag op en als de snelweg licht omhoog loopt, heeft de vierpitter in de vijfde versnelling zelfs niets meer te zeggen. Even terugschakelen heeft een gering effect. Binnen de bebouwde kom is de Aveo meer in zijn element, ook al moet je daar niet teveel van de 1.2 verwachten - het voldoet, zal ik maar zeggen. Het grootste nadeel van dit motorblok is dat ‘ie vrij loom aanvoelt. Jammer, want de Koreaanse concurrenten van de Eveo hebben bewezen dat een lichte motor ook erg soepel kan zijn. Er is geen enkel moment dat je enigszins het gevoel hebt dat de auto vlot accelereert, zelfs hoog in de toeren jagen heeft weinig zin. Toch presteert de Aveo goed genoeg zolang je ‘m in het middentoerengebied houdt en de snelheden niet te hoog zijn. Het gemiddeld testverbruik staat met 1 op 14,5 helaas ver van het opgegeven verbruik van 1 op 19,6.

Ondanks de speelse vormgeving heeft het interieur enorm veel opbergvakken en bekerhouders

De bediening van de pedalen en de versnellingsbak gaat soepel, maar het aangrijpingspunt van de koppeling is moeilijk aan te voelen. Dit maakt de Chevy soms wat onrustig en schokkerig, terwijl dat helemaal niet nodig zou moeten zijn. Over het onderstel ben ik daarentegen wel te spreken. De vering heeft een mooie mix van comfort met een vleugje dynamiek. Vooral dat comfort blijkt erg prettig te zijn, terwijl de auto in bochten niet noemenswaardig overhelt. Ook zit het wel goed met de hoeveelheid grip en de stabiliteit van de hatchback, met als extra pluspunt dat de Aveo behoorlijk stil van binnen in. Van zaken als wind- en bandengeruis is nauwelijks sprake en ook het motorgeluid blijft mooi op de achtergrond. De besturing is behoorlijk direct en licht, wat ‘m in de stad erg wendbaar maakt. Op de snelweg bevalt die directheid echter een stuk minder, de Aveo wordt er zenuwachtig van en je blijft regelmatig corrigeren. Gek genoeg heeft Opel dit euvel bij de laatste onderhuidse facelift van de technisch verwante Corsa verholpen, maar Chevrolet mag daar blijkbaar niet van profiteren.

Flinke strijd

De Chevrolet Aveo heeft diverse punten waar ik zeer over te spreken ben. Het design, de ruimte, de opbergmogelijkheden en het comfort zijn grote pluspunten, maar de motor valt wat tegen. Goed, van een basismotor zijn de verwachtingen niet erg hoog, maar qua verbruik en souplesse zou het toch echt beter moeten kunnen. De Aveo 1.2 LS is er vanaf 12.195 euro, maar dat is dan zonder de 500 euro kostende airconditioning - cruise control is daarentegen wel weer standaard. Voor 1.100 euro meer heb je een luxere LT, die met zaken als stuurwielbediening voor de radio, 15 inch lichtmetalen wielen, elektrisch bedienbare buitenspiegels en portierramen achter meer comfort biedt. De prijzen zijn goed vergelijkbaar met die van de Hyundai i20 en de nieuwe Kia Rio. Chevrolet heeft dus een flinke strijd voor de boeg, waarbij een toekomstige belastingvrije diesel of BiFuel wellicht de kansen zal vergroten. Van aftroeven is echter geen sprake.