De Toyotas MR2 en Celica hebben het zwaar aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Zware concurrentie van flitsende nieuwe coupés en cabrios hebben er voor gezorgd dat de enigszins op leeftijd rakende roadster en coupé van Toyota minder geliefd zijn bij de Amerikaanse autokoper. De zaken gaan zelfs zo slecht dat Toyota het bijltje er bij neer gooit: vanaf modeljaar 2006 zijn de MR2 en Celica er niet meer leverbaar.


Volgens de Amerikaanse divisie van Toyota kiezen automobilisten in het sportieve segment altijd voor de nieuwste modellen. Mazda introduceerde onlangs de RX8, Nissan keerde terug met de 350Z en Chrysler kwam op de proppen met de gelikte Crossfire. Dan heb je het met modellen die vijf, vijf jaar oud zijn niet gemakkelijk. Volgend jaar schrapt Toyota de Celica en MR2 uit het leveringsprogramma. Waarschijnlijk tot hun opvolgers beschikbaar zijn.


Het is even slikken voor Toyota, dat de MR2 sinds 1985 en de Celica zelfs al sinds 1971 levert in Amerika. De Celica is in zeven generaties uitgegroeid tot een ware cultauto.

Of de modellen in de rest van de wereld leverbaar blijven, is nog onduidelijk. Nu een belangrijke afzetmarkt wegvalt, is het nog maar de vraag of het rendabel is om de autos door te produceren.