De begin dit jaar op de autotentoonstelling van New York voorgestelde Cadillac STS komt in het voorjaar van 2005 naar ons land. Niet alleen is er straks keuze uit vier- of achterwielaandrijving, de Amerikaan is er ook in twee wielbases.


De STS volgt de voorwielaangedreven Seville op. Cadillac vindt toch dat in deze klasse achterwielaandrijving of vierwielaandrijving hoort daarbij heeft het merk uiteraard ook goed rekening gehouden met de Europese smaak. De aangedreven wielen krijgen heel wat kracht te verwerken, want de STS is verkrijgbaar met een 3,6 liter V6 met 255 pk en 342 Nm, of een 4,6 liter V8 die het zelfs tot 320 pk en 427 Nm schopt.


Vierwielaandrijving is niet de enige primeur voor de bijna vijf meter lange Amerikaan: er komt voor het eerst ook een variant met extra lange wielbasis. Hoewel definitieve afmetingen nog niet zijn bekendgemaakt, hebben de achterpassagiers naar schatting zon dertien centimeter meer beenruimte dan in de standaard STS. En das wel zo lekker als je dagelijks gechauffeerd wordt.


Uiteraard is de STS voorzien van hele batterij elektronische snufjes die veiligheid en comfort naar een nog hoger plan tillen. Zo heeft de V8 Magnetic Ride Control, een prachtige naam voor een elektronisch systeem dat automatisch de schokdempers aanstuurt. Inmiddels redelijk gemeengoed in dit segment is Adaptive Cruise Control, dat niet alleen de snelheid, maar ook de afstand tot voorliggers constant houdt. Wél tamelijk uniek is het Head-Up display, dat de belangrijkste informatie voor je neus op de voorruit projecteert. Wat al dit lekkers moet kosten is nog niet duidelijk. Wel dat Cadillac Europe er volgend jaar zeshonderd wil verkopen.