Nog dit najaar, in oktober, wordt de onlangs gepresenteerde nieuwe Toyota HiLux pick-up in ons land verwacht. Na de Corolla is het de best verkochte Toyota ooit. Sinds zijn verschijnen in 1967 zijn er wereldwijd al meer dan 12 miljoen HiLuxen aan de man/vrouw gebracht.


De pick-up wordt behalve als praktische bedrijfswagen ook zeer gewaardeerd door particuliere bezitters. Het stoere voorkomen, zeker ook weer bij deze zesde generatie, werkt als een magneet. Toyota zelf spreekt dan ook van een wereldauto voor vrije tijd en avontuur.


Wie uitgekeken is op een SUV, heeft in een pick-up een aardig alternatief. Vandaar dat Toyota de HiLux levert met enkele en dubbele cabine en als Extra Cab, een versie die de gulden middenweg kiest tussen ruimte voor inzittenden en lading. Eerstgenoemde versie zal met name het werkpaard van de familie worden.


Bij zijn introductie zijn alle drie de carrosserievarianten en 4×2- en 4×4-transmissies leverbaar. Wel is de motorkeuze voorlopig nog beperkt tot de 2,5 liter D-4D dieselmotor. Dit blok levert een vermogen van 75 kW/102 pk en een maximaal koppel van 260 Nm (200 voor de 4×2-uitvoeringen).