Nissan gaat de brandstofcelvariant van de X-Trail vanaf februari testen op de openbare weg in Japan. Het Japanse ministerie van land, infrastructuur en transport heeft daarvoor toestemming verleend. Hiermee is Nissan goed op weg om binnen afzienbare tijd auto’s met waterstofaandrijving in productie te zetten.

Nissan is al ruim tien jaar bezig met de ontwikkeling van een Fuel Cell Vehicle, oftewel FCV. Onlangs introduceerde het Japanse werk een nieuw conceptmodel op basis van deze brandstofceltechniek: de X-Trail FCV. In 2003 werd deze auto ook al uitgerust met een brandstofcelunit, maar dit keer heeft Nissan deze zelf ontwikkeld. Ze hebben hem een stuk kleiner, maar ook krachtiger gemaakt.

De Nissan X-Trail FCV is in staat een topsnelheid van 150 km/h te halen. Maar op die snelheid is de pret na een uurtje of twee wel weer voorbij, want de actieradius van het nieuwe model bedraagt 370 kilometer. Bij een verdubbeling van de druk tot 70 MPa kan dit opgerekt worden tot 500 kilometer.