De eerste autosupermarkt in Nederland sluit volgende week zijn deuren. Tegenvallende resultaten van het Nederlandse filiaal van de Belgische succesformule Cardoen is de voornaamste reden van de sluiting.

Aan de belangstelling van het koperspubliek lag het volgens de franchisenemers in Roosendaal niet. Maar het bedrijf kon niet goed genoeg aan de wensen van de consumenten voldoen. Doordat de auto-inkoop centraal plaatsvond op het Belgische hoofdkantoor, bleek Cardoen niet in staat om goed in te spelen op de specifieke wensen van de Nederlandse klanten. In België heeft Cardoen meerdere vestigingen, die samen in totaal ruim 13.000 auto’s per jaar verkopen. Terwijl de Belgen een voorkeur blijken te hebben voor grote modellen met dieselmotoren, zoeken Nederlandse koopjesjagers juist kleinere modellen met benzinemotoren. Omdat er slechts één Nederlandse vestiging was, zag de directie van Cardoen geen reden om een apart, Nederlands inkoopteam in te stellen.

Bovendien bestond er tussen de Nederlandse franchisehouders en de Belgische directie een verschil van inzicht over de vraag hoe Cardoen het Chinese merk Brilliance in de Benelux aan de man moet brengen. Cardoen gaat nu op zoek naar een andere partner om het Nederlandse verkoopnetwerk uit te rollen. Morgen en overmorgen houdt de autosupermarkt in Roosendaal opheffingsuitverkoop, daarna houdt Cardoen het voorlopig voor gezien in Nederland.