Opel kiest niet meer voor een langere wielbasis voor de stationwagon-modellen, zo blijkt uit de gegevens van de nieuwe Insignia Sports-Tourer. Deze combi is niettemin acht centimeter langer dan de sedan en hatchback en heeft een tot 540 liter vergrote bagageruimte.

De ruime Insignia draagt als eerste Opel de deftige naam Sports-Tourer. In Duitsland een revolutie; de stationwagons van Opel heetten daar al sinds jaar en dag Caravan. Het is duidelijk dat deze Insignia de meer alledaagse pakezel Vectra Stationwagon echt moet doen vergeten. Niet veranderd is dat het wederom om een zeer riante auto gaat, die met een lengte van 4,91 meter zelfs de Ford Mondeo in de schaduw stelt.

Opvallend in vergelijking met de Astra en Vectra Stationwagons is de mooi afgeronde, haast schuin aangesneden achterzijde, zoals die vaak te zien zijn bij zogenaamde lifestyle-wagons. Gaat het bij die modellen niet in de eerste instantie om de toevoeging van ruimte als wel om een beetje extra stijl, bij de Insignia lijken ruimte en een mooie lijn vooralsnog hand in hand te gaan.

Tegelijk met de introductie van deze nieuwe Insignia, zal Opel een nieuwe, circa 180 pk sterke 1,6 liter benzinemotor met turbo aan het gamma toevoegen, alsmede een circa 260 pk sterke zescilinder diesel. De Insignia Sports-Tourer zal op de Salon van Parijs voor het eerst te zien zijn.