Al maanden gingen de geruchten maar nu heeft Ford het zelf bevestigd: het concern heroverweegt de positie van Volvo binnen het portfolio. Verkoop van het Zweedse merk wordt niet uitgesloten.

Ford zal de ‘strategische opties’ voor het merk Volvo heroverwegen. Topman Alan Mullaly heeft in een verklaring gezegd dat de huidige economische toestand het bedrijf daartoe dwingt. Een van de opties is de verkoop van het Zweedse merk, dat in 1999 onderdeel werd van de Ford Company.

“Volvo is een merk met trotse geschiedenis op het gebied van veiligheid en milieu-innovatie,” aldus Mullaly. “We willen het beste voor Ford en Volvo.” Het zal nog maanden duren voordat de knoop wordt doorgehakt en alle commissies binnen het bedrijf de opties hebben afgewogen.

Ondertussen gaat de onlangs ingezette reorganisatie bij Volvo gewoon door. Een van de doelen is dat Volvo zelfstandiger kan operen. Dit jaar liet Volvo een wereldwijde verkoopdaling zien van ruim dertien procent. Het Zweedse merk werd door Ford gekocht in 1999 voor 6,45 miljard dollar.