Jaguar introduceert een nieuwe dieselmotor voor de XF. De 3.0 V6 is een doorontwikkeling van de ‘oude’ 2.7 en komt in twee vermogensvarianten, waarvan de sterkste 275 pk en 600 Nm koppel levert.

Jaguar vernieuwt en verbetert het dieselaanbod in de XF, die gerust als ‘redder van het merk’ gezien kan worden. De basis van de nieuwe 3.0 V6 twinturbo is de 2.7 HDiF. Naast het vergroten van de cilinderinhoud is de dieselmotor voorzien van een nieuwe, derde generatie, commonrail inspuittechniek.

De 3.0 heeft twee parallel geschakelde turbo’s, een grote en een kleine. Die laatste is alleen boven de 2800 tpm actief, de primaire turbo heeft een variabele geometrie waardoor hij over het gehele toerenbereik actief is. Jaguar heeft naar eigen zeggen veel aandacht besteed aan de isolatie van de nieuwe dieselmotor.

De prestaties van het nieuwe model liegen er niet om. De 3.0 is er met 240 pk en 500 Nm en met 275 pk en 600 Nm. De sterkste variant sprint in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 250 km/u. De 240 pk-versie hoeft zich ook niet te schamen: 0-100 km/u in 7,1 seconden en een topsnelheid van 240 km/u. Het verbruik van beide vermogensvarianten is gelijk: 6,8 l/100 km (1 op 14,7), de CO2-uitstoot (179 g/km) ook.

Jaguar noemt de snelste variant ‘S’ en levert beide modellen alleen in Luxury-uitrustingsniveau. De prijs voor de XF 3.0 V6 diesel Luxury is 69.340 euro, de XF 3.0 V6 Diesel S Luxury kost 72.140 euro. De vernieuwde dieselmodellen zijn per direct te verkrijgen.