Hyundai wil in juli 2009 het eerste hybride model met lpg-motor op de markt zetten. De Elantra LPI HEV (Hybrid Electric Vehicle), die in eerste instantie alleen in Zuid-Korea zal worden geleverd, combineert lpg-tanks met lithiumpolymeer accu’s.

De aandrijving van de hybride Elantra bestaat uit een 1,6-liter lpg-motor en een elektromotor voor twintig extra paardenkrachten in combinatie met een continu variabele transmissie. “We hebben onze ervaring met lpg-technologie gebruikt om een zo zuinig mogelijke hybride auto te ontwikkelen”, zegt dr. Hyun-Soon Lee, hoofd van het ontwikkelingsteam van Hyundai.

Hyundai berekent dat de Elantra LPI HEV de brandstofkosten met veertig procent kan terugbrengen. De hybride uitvoering is zelfs vijftig procent zuiniger dan zijn benzine-aangedreven broer. Ook de emissie van schadelijke stoffen ligt beduidend lager. De Elantra LPI HEV stoot 103 gram CO2 per kilometer uit, maar liefst negentig procent minder dan de vergelijkbare benzine-uitvoering.

De Elantra LPI HEV wordt wel wat duurder in aanschaf dan zijn evenknie met benzinemotor. Dat komt vooral door de nieuwe hardware die is toegepast, waaronder de Li-Poly accu’s. Volgens Hyundai kan dankzij de brandstofbesparingen de extra investering echter in twee jaar al worden terugverdiend.