De productie van de Honda FCX Clarity Hydrogen is van start gegaan in Japan. Honda bouwt in de komende jaren maximaal 200 exemplaren van de waterstofauto, exclusief voor de Amerikaanse en Japanse markt.

De eerste Honda FCX Clarity waterstofauto is inmiddels van de band gelopen en bedoeld voor een leaseklant in Californië. Een groot deel van FCX-en zal naar deze Amerikaanse staat geëxporteerd worden, de rest is voor de thuismarkt. De ‘zero emission’-auto komt dus niet naar Europa.

De actieradius van de FCX is 430 kilometer, dus dat wordt goed plannen met de slechts drie waterstofstations in Californië. In Japan zijn er twaalf plaatsen waar de 135 pk sterke FCX kan tanken. Daar staat tegenover dat de auto geen CO2 uitstoot, er komt alleen water uit de uitlaat. Overigens gebeurt dat wel bij de productie ervan.

John Kingston, milieumanager bij Honda, is blij met de productiestart: “Dit is een belangrijke ontwikkeling in deze tijd van stijgende brandstofprijzen. Honda is trots een alternatief te kunnen bieden dat onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen tot een minimum reduceert.”