De Fiat 500 is vanaf vandaag in Italië leverbaar in een wel zeer speciale Diesel-uitvoering. De Fiat 500 by Diesel is namelijk, ongeacht de motorkeuze, gerestyled door het modemerk Diesel. Samen met Fiat heeft het kledinglabel de 500 omgetoverd in een zogenaamd ‘urban survival vehicle’.

Onder ‘urban survival vehicle’ verstaan Diesel en Fiat een auto die zich soepel door het verkeer beweegt en die tegelijkertijd de persoonlijkheid van de jonge, trendy bestuurder uitstraalt. Het model zou daarbij geschikt zijn voor allerlei verschillende persoonlijkheden, van minimalist tot excentriekeling.

De Fiat 500 by Diesel is ontworpen door het designteam van Diesel onder leiding van Lars Schwartz. Roberto Giolito, de ontwerper van het Centro Stile Fiat en verantwoordelijk voor de nieuwe 500, hield van dichtbij een oogje in het zeil. Als uitgangspunt namen de designers de Sport-uitvoering van de Fiat 500. Het exterieur is verrijkt met diverse accenten in mat gepolijst staal, zoals de grille, bumpers en ‘snorharen’ aan de voorzijde. Zoals te verwachten viel van een jeansmerk is het interieur in deze stof uitgevoerd. Ook de voor jeans karakteristieke klinknagels zijn in het ontwerp verwerkt. Het Diesel-logo komt veelvuldig terug aan zowel de binnen- als buitenkant, bijvoorbeeld in het hart van de 16-inch lichtmetalen velgen.

De speciale lakkleur Verde Diesel (groen) van de Fiat 500 by Diesel is een verwijzing naar de privé-helikopter van Renzo Rosso, de topman van Diesel. Het model is ook leverbaar in zwart en bruin. Naast de 75 pk sterke 1,3-liter Multijet dieselmotor is de Fiat 500 by Diesel ook verkrijgbaar met de 69 pk sterke 1,2-liter of de 100 pk sterke 1,4-liter 16v benzinemotor. In Italië kost de Fiat 500 ongeveer 15.000 euro. Het is nog niet bekend of er van de 10.000 stuks die Fiat in twee jaar tijd gaat bouwen ook exemplaren naar Nederland zullen komen.