Om het voortbestaan van hun merk te garanderen zijn de Opel-dealers in Nederland akkoord gegaan met het plan zelf een aandeel te nemen in het merk. Naar klanten toe biedt dit de zekerheid dat onderhoud en service mogelijk blijven, zelfs wanneer moederbedrijf General Motors failliet wordt verklaard.

De Europese dealerassociatie Euroda van Opel heeft dealers in 25 landen opgeroepen om gezamenlijk een belang van 20 procent te nemen in het nieuw op te zetten bedrijf, dat onstaat wanneer Opel verzelfstandigt van moederbedrijf GM. De dealers kunnen de komende drie jaar geld storten in een fonds dat hiervoor wordt opgezet. Na Duitse en Oostenrijkse dealers hebben de leden van de Verenigde Opel Dealers Nederland (VODN) het plan nu ook met overgrote meerderheid aangenomen. Landen als het Verenigd Koninkrijk en Spanje zijn positief over een eventuele deelname. Ook toeleveranciers hebben laten weten het plan te steunen.

Erik Selles, voorzitter van de VODN, noemt het initiatief ‘uniek in deze branche’: “Het leidt tot een omkering van de bedrijfskolom: Dealers en hun klanten krijgen meer invloed op de beslissingen van Opel en dat is nog nergens vertoond.” Directeur van GM Nederland René Roggen zegt: “De constructie is in deze onzekere tijden een positief en vertrouwenwekkend signaal naar klanten toe en biedt de zekerheid dat het onderhoud en de service voor de toekomst gegarandeerd zijn.”

Voor het plan is nog wel de steun van diverse Europese overheden nodig, in het bijzonder die van Duitsland. De ondernemingsraad van Opel werkt aan een vergelijkbaar plan waarbij de Opel-werknemers ook een aandeel in het merk kunnen nemen. Intussen ondervindt General Motors problemen bij de verkoop van het merk. De pensioenverplichtingen (bijna 4 miljard euro voor 60.000 werknemers en gepensioneerden) blijkt een belemmering te zijn voor geìnteresseerde kopers.