Chris Bangle was de man die BMW een nieuwe designtaal gaf. Hij toverde acht jaar geleden conservatieve BMW’s om tot designstatements. En daar was niet iedereen blij mee. De ontwerper vertrekt nu en zijn opvolger is de Nederlander Adrian van Hooydonk.

Chris Bangle vertrekt als hoofd design bij de BMW Group en verlaat de auto-industrie. De inmiddels beroemde ontwerper wordt opgevolgd door Adrian van Hooydonk, de Nederlander die sinds 1992 bij BMW in dienst is. De BMW 5-serie PAS wordt de eerste auto van zijn hand.

Bangle werd beroemd vanwege zijn uitgesproken designstijl. Met het ontwerp van de vorige BMW 7-serie brak hij niet alleen met de conservatieve designtaal van voorgaande BMW-modellen, hij kreeg ook veel kritiek te voortduren. De apart gestileerde achterkant van de 6- en 7-serie kreeg al snel de bijnaam ‘Bangle butt’. In latere modellen werden de scherpe kantjes er vanaf geslepen maar met de X6, waarin ook de hand van Van Hooydonk duidelijk zichtbaar is, trok Bangle weer alle aandacht naar zich toe.

De ontwerper, die eerder bij Opel en Fiat werkte – onder andere de Fiat Coupé is van zijn hand, ziet zijn designfilosofie voortgezet worden door Adrian van Hooydonk. De Nederlander wordt het nieuwe hoofd design van de gehele BMW Group, dus ook Mini en Rolls Royce vallen onder zijn verantwoordelijkheid.