Mazda presenteert de experimentele waterstof-hybrideauto, waarmee het in Japan al ervaring opdoet in een commercieel leaseprogramma. Het hybride systeem, waarin benzine, elektriciteit en waterstof alle een rol spelen, combineert hun voordelen met die van de rotatiemotor.

De rotatie- of Wankelmotor, die Mazda in haar auto’s gebruikt, blijkt eenvoudiger aan te passen voor waterstof dan motoren die met zuigers en cilinders werken. Ook vindt een betere vermenging van lucht en waterstof plaats, wat resulteert in een betere verbranding. Ten slotte is het werken met het explosieve waterstof veiliger in de rotatiemotor omdat daarin de inlaat, verbranding en uitlaat zijn gescheiden.

Toch heeft de RX-8 op waterstof, de sportauto die Mazda eerder ontwikkelde, een groot nadeel: De auto vreet brandstof en heeft daardoor slechts een beperkt bereik. Dat probleem is nu deels ondervangen met de experimentele Mazda 5 Hydrogen RE Hybrid. Deze kan op een tank waterstof van 150 l een afstand van 200 km afleggen. Akihiro Kashiwagi, projectleider van het Mazda Hydrogen RE programma, zegt: “Dit systeem is niet zo efficiënt als een brandstofcel maar staat dichter bij de benzinemotor en kent daardoor lagere productiekosten en is betrouwbaarder.”

De functie van de benzine- (rotatie-)motor in de Mazda 5 hybride op waterstof is het opladen van de accu, zodra de auto gestart wordt. De accu levert de stroom aan de elektromotor, die daarmee de wielen aandrijft. Met het toenemen van het toerental neemt de door de rotatiemotor geproduceerde energie evenredig toe. De accu, die ook gebruik maakt van remenergie, levert zo maximaal 110 Kw aan vermogen. Bij stilstand blijft, als de spanning van de accu laag is, de rotatiemotor annex generator draaien om zodoende de batterij opnieuw op te laden.

De hybride waterstofauto stoot op deze manier geen enkele schadelijke stof uit, er komt alleen waterdamp uit de uitlaat. Dankzij de elektrische aandrijving presteert de auto volgens de makers met net zo’n ‘dosis Zoom-Zoom’ als de Mazda-modellen op fossiele brandstof. Het koppel bijvoorbeeld, is 350 Nm. Voor de natuurlijke rijbeleving laat Mazda zelfs het uitlaatgeluid toenemen met het toerental.

Zolang er nog niet overal waterstof-tankstations beschikbaar zijn kan er met het ‘Dual Fuel’-systeem ook gewoon op benzine gereden worden. Je komt dus ook niet aan de kant van de weg te staan met een lege tank. Het lijkt erop dat de Mazda 5 Hydrogen RE Hybrid met ‘the best of both worlds’ een mooie troef voor de toekomst in handen heeft.