De sloopregeling waarover autobranche en ministeries onderhandelen, zal behalve voor personenauto’s ook voor bestelbusjes gaan gelden. Mogelijk gaat de regeling eind deze week al in.

Dat berichten enkele media, waaronder het AD en BNR Nieuwsradio. Vorige week spraken een kamermeerderheid en milieuminister Cramer zich al positief uit over een regeling waarbij oude, vervuilende auto’s tegen een premie worden ‘omgeruild’ voor nieuwere, schonere exemplaren. Maar vrijdag nog schreef Cramer aan het parlement dat zij ‘op dit moment geen enkele toezegging kan doen of er rijksmiddelen beschikbaar komen voor een sloopregeling en, zo ja, hoeveel’. Ze gaf aan te wachten op de onderhandelingen die de coalitie momenteel voert om de economische crisis te lijf te gaan.

Volgens het Algemeen Dagblad omvat de regeling een premie van 750 tot 1.500 euro per te slopen auto of bestelwagen. Of deze ouder dan 10 of 12 jaar moeten zijn is nog niet bekend. De aan te schaffen personen- of bedrijfsauto zou niet noodzakelijk nieuw moeten zijn. Wel gaat het om een auto van maximaal een jaar oud en minder vervuilend dan de te slopen wagen. De verwachting is dat 50.000 auto’s voor de regeling worden aangemeld. De branche betaalt 30 miljoen euro (uit het potje van de verwijderingsbijdrage), de overheid wordt geacht 150 miljoen euro bij te dragen. De Bovag wil ook de vier grote gemeenten verleiden om deel te nemen. Deze zouden wellicht financieel willen bijdragen vanwege de schonere lucht die door de regeling wordt behaald.

In Duitsland is de sloopregeling een doorslaand economisch succes. Afgelopen maand steeg de gemiddelde autoverkoop daar met 21 procent. In Duitsland kan de premie oplopen tot 2.500 euro. Vooral waar de premie gecombineerd wordt met dealervoordeel en milieukorting is er veel interesse voor deelname. Bij sommige autoverkopers is de omzet met wel 40 procent gestegen. Dure merken als BMW en Mercedes profiteren nauwelijks, ook omdat zij in grotere mate afhankelijk zijn van export.

Vorige week kwam de sloopregeling in opspraak. De milieuwinst zou beperkt en tijdelijk zijn en zelfs averechts uitwerken op het broeikasprobleem. Ook waarschuwen sommige vervoersexperts voor fraude. De Bovag pareert de kritiek door aan te geven dat de regeling maatregelen bevat om misbruik tegen te gaan. Zo mogen de te slopen auto’s niet naar het buitenland om te worden ontmanteld (lees: doorverkocht) en moet de motor al uit de auto worden gehaald voordat de wagen naar een sloopbedrijf gaat.

Lees hier alles over de sloopregeling