Na het verstrijken van de officiële deadline voor biedingen op Opel heeft er zich alsnog een partij gemeld die geïnteresseerd is in overname van het merk. De Chinese autobouwer Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC) heeft laten weten een aandeel te willen kopen in Opel en andere Europese GM-activiteiten. Het is niet waarschijnlijk dat deze partij een serieuze speler is in de verkoop, waarbij volgende week knopen worden doorgehakt.

Woensdag hadden drie kandidaten een bod neergelegd bij GM’s waarnemend adviseur voor de verkoop: Fiat, Magna en RJH International. De adviseur ontving donderdag alsnog een brief van BAIC, de vijfde grote autobouwer in China. Vanwege het overschrijden van de deadline en het feit dat de brief meer een intentie dan een concreet bod omvat wordt BAIC volgens een insider niet als serieuze concurrent gezien voor de andere drie kandidaten.

Een Chinees analist, geciteerd in de Financial Times, zei dat geen enkele Chinese autofabrikant in staat is voldoende geld op tafel te leggen om een aandeel in GM Europe te nemen. General Motors vraagt ongeveer 650 miljoen euro aan de kandidaten.

De Beijing Automotive Industry Corporation is vooral geïnteresseerd in het importeren van Opel-modellen en -technologie in China. Een nadeel voor General Motors is dat Opel op de Chinese markt zou moeten concurreren met andere GM-merken. Het Amerikaanse concern is een van de grootste spelers op de automarkt in China.

Ondertussen wordt in de media druk gespeculeerd dat Magna de grootste kans heeft om de Opel-overname te winnen. Samen met de Russische partner Sberbank Rossii zou de Canadese onderdelen-producent een bod van 700 miljoen euro hebben gedaan, waarbij GM 35 procent van de aandelen behoudt. Hoewel de bieding nog de nodige vragen oproept hebben verscheidene (deelstaat-)overheden en vakbonden hun voorkeur uitgesproken voor dit plan.