De strijd om de overname van Opel wordt steeds spannender. Was toeleverancier Magna gisterenochtend nog de gedoodverfde winnaar, in de loop van de dag maakte de Duitse minister van Economische Zaken Karl-Theodor zu Guttenberg bekend dat Fiat haar bod heeft verbeterd.

General Motors, Opel en de Duitse regering willen deze week beslissen hoe de toekomst van het merk Opel er uit komt te zien. Vooral: wie de nieuwe eigenaar wordt van de meerderheid van de Opel-aandelen. Gisterenochtend nog meldden de media dat Magna favoriet was onder verschillende Duitse (deelstaat-)overheden en onder vakbonden, onder meer omdat zij samen met haar Russische partner Sberbank Rossii 50 miljoen boven het door Opel gewenste bedrag van 650 miljoen euro had geboden.

In de loop van de dag echter meldde de Duitse minister van Economische Zaken Karl-Theodor zu Guttenberg het volgende: “We merken dat alle partijen graag verder willen onderhandelen. Het is daarbij interessant dat Fiat haar aanbod nog eens heeft verbeterd en in de afgelopen uren een duidelijker ontwerp heeft ingediend.” Guttenberg lichtte toe dat de Italiaanse autofabrikant bereid zou zijn meer kapitaal te steken in Opel. Daarnaast omhelst het nieuwe ontwerp meer risico’s voor rekening van Fiat.

Vrijdag was Fiat al begonnen met een PR-offensief om een ander beeld te schetsen van het bod dat ze woensdag had ingediend. In een verklaring liet het bedrijf weten dat het bij een overname van Opel minder dan 10.000 banen wil schrappen. “De gevolgen voor de werknemers in Duitsland zijn veel minder groot dan waarop is gespeculeerd.”